Si estàs en política i no saps com impactar en el votant, estàs perdut.
Per avançar electoralment cal complementar la ideologia amb saber impactar en el votant. És una qüestió d’equilibri. Si poses massa èmfasi en les teues conviccions, però no cuides com influeixes en el teus votants pots fer invisibles les teues idees.
D’això va el llibre Manual de Campaña. Cómo impactar al votante, de Xavier Peytibi, un experimentat consultor polític. És una condensació d’alguns aspectes del doctorat que va realitzar sobre els factors que incrementen la favorabilitat del votant per un candidat/partit, és a dir conductes que afavoreixen que et voten.
Per tant, les seues propostes estan basades en recerques de ciències socials aplicades a la política electoral.
En els diferents capítols indica formes específiques per impactar positivament i els condicionants, les configuracions adequades que les incrementen, de manera que tenim pistes específiques de com fer-ho.
Per exemple, segons diferents estudis, el fer contactes electorals porta a porta, incrementa els votants entre un 1% i un 7%. Si et sembla poc, per exemple aconseguir un 3%, pot significar entrar en el govern o quedar-se en l’oposició.
El que fa l’autor és concretar els diferents factors que fa incrementar l’impacte en el votant.
Anem a veure alguns patrons de condicionants en el cas del porta a porta.
- 1. L’impacte és major quan estan a prop les eleccions.
- 2. El porta a porta funciona millor en les municipals que en les autonòmiques o generals.
- 3. L’impacte és major quan es fan per voluntaris, especialment quan diuen que van en nom del candidat, no del partit.
- 4. L’impacte és més gran quan els electors perceben similituds amb els voluntaris. Siga per la procedència geogràfica, la vestimenta, la llengua, etc.
- 5. L’impacte és major quan hi ha connexió personal. Un aspecte subjectiu però contundent.
- 6. La favorabilitat és més gran quan es dedica més temps a les interrelacions amb els ciutadans.
I així fins a tres factors més. I clar, si a més es dissenya una estratègia ben coordinada, milloraran els resultats.
Partint de diferents recerques, el que fa l’autor, és disseccionar els distints factors que impacten positivament en l’electorat, més enllà dels valors polítics que vols transmetre.
Hi ha capítols de diferents temàtiques: ús d’internet, escenografia, accions de campanya, ús del tacte, debats electorals, expressions corporals, la vestimenta, etc.
Sabies que si eres candidata i eres coneguda pel teu humor fi, tens més probabilitats de que et voten? Humor que trobe a faltar en la majoria dels polítics. En canvi, si eres un mala follà, per moltes bones idees que tingues, no prosperaràs en política. Ara que si t’entrenes pots desenvolupar habilitats socials.
O que si toques suaument uns segons el braç d’una persona se’t percebrà més càlid i pròxim?
La cosa interessant és que indica condicionants que fan augmentar l’impacte en el votant i facilita que et voten.
La finalitat és tenir un impacte en la memòria i la ment del votant a través de diferents mitjans i que et voten més. Tot això es pot entrenar.
Ara que ve l’estiu, és una magnífica lectura per entendre com guanyar i ampliar terreny electoral de l’espai progressista i verd i llevar-li-ho a les dretes.
Carles Porcel és capacitador de polítics i activistes.








