Les cafeteries són llocs on es troben subjectes dels més diferents pelatges ideològics per tal de discutir i debatre sobre els assumptes més diversos, al voltant d’una bona tassa de café i un croissant. Fa pocs dies, Víctor, un meu amic que era professor de Francés en un institut públic del Cap i casal em confiava, enfurismat, que estava fastiguejat pel carés que havia pres l’assumpte de l’educació en el Principat i a València, amb l’última reforma educativa i els mediocríssims resultats dels alumnes en les proves internacionals PISA i TIMMS. Per al meu amic, home d’una peça i fet a l’antiga, mentres les associacions de pares i mares estiguen dins dels mateixos instituts, no hi ha res a fer. Víctor va tindre quatre fills que van acudir a una escola pública, tots tenen estudis superiors i es guanyen prou bé la vida. Jo li recomane, entre curts glops de café, que tinga una mica de paciència i que, potser, amb la nova llei educativa, les noves mesures de reforç, la baixada de les ràtios i l’augment del finançament l’assumpte de l’educació millorarà ostensiblement. Però ell em respon, amb la mirada encesa de ràbia i frustració, que no es tracta d’un problema de lleis ni de diners, que és un problema de falta d’educació des de casa i que també es tracta d’un problema de mètode, la metodologia pròpia de l’escola concebuda exclusivament com a lloc de socialització i de realització personal de l’alumne. Un sistema que, segons ell, es correspon amb una idea romàntica profundament errada i empíricament fracassada. Per al meu amic, l’escola és un lloc a on l’alumne va a aprendre coses i amb repecte envers el docent, coses que la seua famíla no li pot ensenyar i que tenen molt a vore amb tot un enfilall de persones excelses com Pitàgores, Tales, Plató, Aristòtil, Ciceró, Llull, March, Cervantes, Montaigne, Molière, Racine, Shakespeare i molts altres. La resta és una xarrameca insofrible. Víctor afirma que la reforma de l’educació és una quimera, una enganyifa, i que ara només tenim uns instituts lamentables que suposen una autèntica tortura per als alumnes que volen aprendre i per als professors que, de veres, volen ensenyar. Mentres em solta tota eixa retafila d’arguments, me’l mire entre preocupat i sorprés, té les venes del coll a punt de rebentar i pense sobre la classe de país i de gent que som: vehements, apassionats, dispars, inconnexos… Al final, prenc la paraula i li dic, tocant-li suaument el muscle: “Amic, tu i jo ja estem jubilats, el nombre dels destarifats és infinit, eixa ja no és la nostra guerra”. I ell em contesta, ja més calmat: “Sí, Vicent, ja ho sé, però fa més de trenta anys que els ho dic a eixos destrellatats de l’administració educativa i ells, tan tranquils, com qui sent ploure. Només puc dir-te una cosa: j’ai fait ce que j’ai pu (he fet el que he pogut). Bon vent i barca nova”.

Més notícies
Notícia: Observatori d’À Punt: Compromís crea un web per a fiscalitzar manipulacions
Comparteix
La coalició activa aquesta "finestra" per a exigir "transparència" i que el valencià siga la llengua vehicular, entre altres reclamacions
Notícia: Com els nous pressupostos poden dificultar encara més l’accés a l’habitatge
Comparteix
Les PAH del País Valencià alerten sobre la retallada dels fons per crear parc públic de vivenda mentre es crear una oficina pel “problema pràcticament inexistent” de l'ocupació
Notícia: Carlos Fabra torna a seure al banc dels acusats
Comparteix
El fiscal sol·licita tres anys i tres mesos de presó i un multa de 6.480 euros per a l'expresident de la Diputació de Castelló i el motociclista Álex Debón per delicte de suborn
Notícia: El veïnat de Benicalap reivindica un nou institut
Comparteix
Argumenten que la zona ha crescut molt demogràficament mentre les places educatives continuen sent les mateixes

Comparteix

Icona de pantalla completa