Diari La Veu del País Valencià
Els creuers no prenen mesures per a evitar la contaminació, segons una avaluació feta per NABU

El desé rànquing de creuers de NABU, l’organització mediambiental més gran d’Alemanya, que avalúa les mesures implementades i els objectius de les companyies de creuers que fan ruta a les costes europees en relació amb les emissions contaminants, ha enquestat 19 firmes navilieres, que poden obtindre un màxim de 17 punts. No obstant això, la primera classificada, Hurtigruten Norway, només aconsegueix la meitat de la puntuació, i les díhuit companyies restants, queden darrere de la noruega.

Els resultats mostren que les companyies de creuers fan promeses i anuncis, però que fins ara han fet ben poc en termes concrets per millorar la situació. Sönke Diesener, expert de NABU en creuers, explica que els resultats del rànquing 2022 «mostren una vegada més que la protecció del

medi ambient i el clima continuen sent objectius llunyans per a les companyies» i que «el fuel pesat encara és el combustible triat per la gran majoria de la flota existent».

En aquest sentit, Ecologistes en Acció ha assenyalat que «malgrat que la majoria de les empreses declara tindre una estratègia climàtica i estar compromeses amb el medi ambient, la realitat és que el fuel pesat continua dominant el mercat actual, i les carteres de comandes inclouen quasi exclusivament bucs de Gas Natural Liquat, un altre combustible fòssil amb impactes potencials més grans per al clima que el dièsel marí». D’altra banda, ha afegit, «cada vegada hi ha més bucs amb capacitat de connexió elèctrica a terra, però l’ús real continua sent molt baix», ja que «l’ús de bateries i piles de combustible alimentades per energia produïda a partir de fonts renovables és escàs i només s’utilitzen com a complement del motor de combustió, ja que tampoc és una opció sostenible ni viable per al sector».

Respecte als creuers més xicotets, els anomenats creuers d’expedició, no tenen un millor resultat mediambiental, atés que solen haver-hi molts menys passatgers a bord que als bucs del segment de creuer estàndard. Tanmateix, un creuer d’expedició sol anar acompanyat d’un vol a l’altre extrem del món, per la qual cosa la petjada mediambiental per passatger finalment és molt elevada. A més, sovint es viatja a regions del món especialment sensibles.

Ecologistes en Acció recorda que l’estat espanyol encapçala la llista de països més contaminats per creuers amb els ports de Barcelona i Palma liderant el rànquing per ciutats, i destaca que les companyies de creuers que més operen a les nostres ciutats, i amb plans d’expansió més agressius al nostre territori, són precisament les que es posicionen pitjor en la classificació: MSC, Costa i Royal Caribbean.

És per això que Ecologistes en Acció demana «la prohibició immediata de l’ús del fuel pesat i el gas natural liquat, així com un pla de decreixement cap a l’eliminació a curt termini d’aquesta indústria per ser incompatible amb els objectius climàtics, la protecció prioritària de la salut de la població, la necessària reducció del consum energètic i la transició urgent a un turisme sostenible i socialment just».

Comparteix

Icona de pantalla completa