Diari La Veu del País Valencià
STEPV i ANPE presentaran recurs contra el decret d’ordenació de Secundària per l’obligatorietat dels àmbits

Els sindicats de docents STEPV (Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià) i ANPE (Associació Nacional de Professionals de l’Ensenyament) han anunciat que presentaran recursos contenciosos contra el nou decret d’ordenació d’Educació Secundària del País Valencià, aprovat el passat divendres i publicat per la Generalitat el passat dijous, tal com va avançar UGT-PV.

Aquest decret regula el desenvolupament del pla d’estudis, l’ordenació, l’avaluació i la promoció de les etapes d’Educació Secundària Obligatòria (ESO) amb l’objectiu d’adaptar els currículums a les modificacions introduïdes per la LOMLOE (Llei Orgànica de la Modificació de la Llei Orgànica d’Educació) a nivell estatal a tots els centres educatius autoritzats del País Valencià.

L’obligatorietat dels àmbits en el primer curs de l’ESO motiva la presentació del recurs de STPEV, «molt a pesar del sindicat», perquè asseguren que no són contraris a aquest model d’ensenyament, però sí que siga obligatori.

En un comunicat, aquesta organització sindical recorda que el curs 2021-2022 va ser el primer en què es va organitzar el curs de primer d’ESO per àmbits, «segons la Conselleria perquè la pandèmia havia interromput les classes presencials i per a facilitar la transició de l’alumne de sisè de Primària als instituts després de sis mesos sense classe».

Ara bé, critiquen que Educació va continuar obligant a organitzar els següents cursos per àmbits en tots els instituts, cosa que, segons el parer del sindicat, demostra que «la Conselleria ha utilitzat la pandèmia com a excusa per a imposar els àmbits en primer de l’ESO». Tot això quan, recorden, «tots els sindicats de la Mesa Sectorial s’han oposat a l’obligatorietat, ja que atempta contra l’autonomia organitzativa dels centres, que no han funcionat com correspon».

«Organitzar els àmbits no es pot fer per decret», diuen des de STEPV, recordant que suposa tant un canvi organitzatiu com metodològic que afecta diversos departaments perquè un mateix docent –o dos en règim de codocència– integren assignatures i mantinguen «una coordinació constant».

Aquest sindicat va proposar al departament que dirigeix Raquel Tamarit (Compromís) que explicara als centres els beneficis que «indubtablement» té l’organització per àmbits per a convéncer i «motivar» el professorat perquè adopte aquest model.

A més, la normativa estatal (LOMLOE i Reial Decret d’Ensenyaments Mínims de Secundària) estableix que els centres poden organitzar les matèries per àmbits atenent a la seua autonomia organitzativa i al seu projecte educatiu. «Per tant, no es pot obligar, tal com ha fet ara Conselleria, a aplicar-los obligatòriament», asseguren, i recorden que ja es va presentar un recurs d’alçada a les instruccions d’inici de curs de Secundària per al curs 2022-2023, que també recullen l’obligatorietat dels àmbits en primer de l’ESO.

Per la seua part, el sindicat ANPE coincideix a anunciar un recurs contenciós administratiu perquè Conselleria «continua ignorant» les seues al·legacions perquè els àmbits i l’assignatura del projecte interdisciplinar no foren obligatoris.

«L’administració continua endavant amb la seua aposta unilateral, en la qual s’ignora i no s’escolta els docents que coneixen la realitat de les seues aules i dels seus centres», denuncien en un comunicat. ANPE ja va interposar recurs contra les instruccions d’inici de curs d’ESO i Batxillerat, amb sol·licitud inclosa de mesures cautelars, que continua tramitant-se al Tribunal Superior de Justícia valencià (TSJ).

La setmana passada, al seu torn, el sector d’Ensenyament d’UGT Serveis Públic va anunciar el seu recurs contra el decret per considerar que suposa la imposició dels àmbits educatius, després de recollir més de 3.500 signatures de docents afectats. Des d’aquest sindicat també van dir que conselleria té «una manca absoluta de voluntat d’acord i negociació», i van presentar una queixa davant el Síndic de Greuges per les instruccions d’inici de curs, que consideren «un abús contra els drets dels docents i de l’alumnat i una agressió contra l’educació pública».

Comparteix

Icona de pantalla completa