Cada faller de la ciutat de València es gasta de mitjana a l’any 638,13 euros en la festa, i cada família un total de 1.760,84 euros, que es disparen fins als 11.488,21 euros si hi ha falleres majors, presidents o components de les corts d’honor. La major part de la despesa és en indumentària, concretament del 58% en el cas d’una família.

Així es desprén de l’informe sobre Impacte Econòmic de les Falles de València 2023, elaborat per la Càtedra de Model Econòmic Sostenible i Entorn (Mesval), l’Ajuntament de València i la Universitat de València, les dades de la qual s’han presentat aquest dimecres en el VIII Fòrum de Turisme de la Universitat de València (UV).

L’objectiu de l’estudi és, d’una banda, quantificar la despesa associada a l’organització de les Falles mobilitzat «des de tots els agents» i, d’aquesta manera, actualitzar l’última investigació duta a terme per la Interagrupació de Falles de València el 2008. També té com a propòsit conéixer l’impacte econòmic i turístic de les Falles (renda i ocupació), així com estimar l’impacte econòmic generat en cada sector i per cada agent.

Tot això, amb la finalitat de justificar «decisions d’inversió», atraure l’interés de patrocinadors, millorar la «reputació» i el «reconeixement social» de la festa i les relacions amb els grups d’interés, segons apunta el document.

Per a això, s’han fet una sèrie de qüestionaris a comissions falleres de la ciutat, fallers i falleres, residents no fallers, visitants i excursionistes i institucions i empreses, amb l’objectiu de recopilar tota aquesta informació.

En total, enguany s’han dut a terme 800 enquestes presencials en els districtes de Ciutat Vella, l’Eixample i Extramurs, així com altres 11.376 en línia a fallers, 3.611 a famílies falleres i 76 a comissions de la ciutat.

Despesa per família

Les dades revelen que del total de la despesa global per família en la festa fallera (sense incloure la quota ni les despeses en la comissió), el 58% es destina a la indumentària, el 12% a bars i restaurants, el 7% a la compra de loteria, el 4% a allotjament, el 3% en l’apartat de bellesa i un altre 3% a la compra de bruses i altres elements tèxtils complementaris.

En el cas que la família tinga components en el quadre d’honor, el 43% es destina a la compra o confecció d’indumentària valenciana, el 20% a l’adquisició d’indumentària particular, el 10% a menjar i beguda destinada a l’obsequi i l’afalac, el 5% a regals protocol·laris, el 3% a bars i restaurants i un altre 3% a fotografies.

La despesa més gran, la falla

Les comissions falleres de la ciutat tenen un pressupost anual de 120.432 euros de mitjana. Les principals despeses són la falla, a la qual destinen el 28% del pressupost, amb una mitjana de 23.173 euros -mínim de 2.900 i màxim de 300.000 euros-.

La segueixen el menjar i la beguda (16%), amb una mitjana de 19.502 euros; el casal (14%), amb 16.235 euros; les activitats organitzades per la comissió (14%), amb 15.973 euros; el lloguer d’elements mobiliaris (8%) com els envelats, la il·luminació o les tanques, amb 8.954 euros; els subministraments (4%) com la llum o l’aigua, amb 7.808 euros, i el lloguer d’elements immobiliaris (2%) com ara sales per a celebracions, amb 2.563 euros.

A més distància se situen la neteja o seguretat (4.535 euros), flors (2.555€), impremta (2.643€), protocol (2.201€), transport (1.369€), despeses financeres (1.054€) i comunicació (141€). A més, cada comissió gasta altres 2.268 euros de mitjana en qüestions com assegurances, impostos, taxes públiques, quotes a agrupacions, donacions o loteries.

3,5 MEUR en subvencions

Per part seua, l’Ajuntament de València va gastar en Falles l’any passat, mitjançant la delegació de Cultura Festiva, un total de 906.217,32 euros. Això és, en les falles municipals, actes com l’entrada de bandes, la imatge gràfica, escenaris i cadires, seguretat, il·luminació o concerts.

A més s’hi sumen 3,5 milions d’euros en subvencions a comissions per a la falla, música, il·luminació, pirotècnia, aniversaris, transport o premis a falles innovadores i experimentals, i altres tres milions d’euros en despeses complementàries com a bombers, neteja, Policia Local o subvencions als sectors tradicionals, entre altres.

Visit València, per part seua, ha fet el 2023 una despesa de 38.993,43 euros en material publicitari, visites guiades, enquestes o famtrips, mentre que la Junta Central Fallera ha dedicat uns altres 3.583.415,47 euros, en àrees de l’organisme autònom municipal com a Cultura, Festejos, Recompenses, Activitats Falleres, Falleres Majors de València, Esports o concursos.

Així mateix, la Diputació de València ha dedicat 236.848 euros a activitats falleres i publicitat, 174.000 euros en suport a les comissions de la ciutat, 360.000 euros als sectors productius vinculats a la festa (artistes fallers o indumentària) i 193.000 euros al dispositiu integral de bombers.

Turisme

Quant al turisme, els visitants i excursionistes que visiten cada any la ciutat són majoritàriament valencians. El 2019 el 58% dels turistes eren valencians i el 31% eren espanyols, mentre que la resta eren d’altres països. El 2022, després de la pandèmia, els turistes estrangers eren el 14%, el 27% eren espanyols i el 59% restant provenia d’algun municipi de la demarcació de València.

Respecte a l’estada mitjana dels turistes, les dades varien segons la procedència. Així, els turistes internacionals són els que dies romanen a la ciutat (4,8 dies de mitjana) i els que més diners es deixen (478 euros de despesa mitjana del total de dies).

Per part seua, el turista estatal roman a la ciutat una mitjana de 3,7 dies i gasta 241 euros, el turista valencià està 3,5 dies i gasta 159 euros, mentre que el veí de la ciutat gasta en Falles 126 euros.

La principal despesa dels visitants és l’allotjament, que es dispara fins als 207 euros per als turistes internacionals, enfront dels 61 euros dels visitants estatals i els 11 euros dels valencians seguit de la restauració, les compres, l’oci diürn i nocturn i el transport.

Comparteix

Icona de pantalla completa