Diari La Veu del País Valencià
El teatre com a valor pedagògic

Els pròxims dies 12 i 13 de juny la Universitat d’Alacant tornarà a acollir la Jornada d’Ensenyament d’Ús del Valencià als Centres Educatius: Intercanvi d’Experiències Plurilingües. Es tracta d’un esdeveniment que reuneix els docents que treballen l’ensenyament en valencià per a posar en comú les pràctiques i les experiències viscudes per a millorar l’ensenyament a les aules, i que l’organitza la Universitat d’Alacant amb el Cefire, la Generalitat Valenciana i Escola Valenciana.

Enguany, Carles Segura i Llopes, director de la Càtedra de Multilingüisme a la Universitat d’Alacant, serà l’encarregat de presentar aquestes jornades que posaran el focus en el teatre com a eina necessària dins de la docència.

Aquesta jornada es basa en un seguit de tallers desenvolupats a partir del recull de les comunicacions emeses per la comunitat docent de centres públics i concertats de tots els nivells educatius no universitaris. Aquestes comunicacions eren en origen exclusivament en valencià, tot i que amb el model de plurilingüisme desenvolupat durant les últimes dues legislatures també s’envien en castellà i en anglès. La llengua autòctona, en tot cas, continua sent la predominant.

Els tallers serveixen per a intercanviar experiències docents i les jornades conviden conferenciants destacats. Enguany serà el torn del mestre i pedagog Vicent Pascual Granell i de l’actor, crític i director teatral Tomàs Mestre. El primer oferirà la comunicació general titulada «una proposta pràctica valenciana per a la programació i l’aplicació del currículum LOMLOE: el tractament integrat de llengües i continguts en el marc de les competències». Per la seua banda, el director de Maror Produccions parlarà sobre «El valor didàctic del teatre a l’escola».

Des del Servei de Llengües de la UA la tècnica lingüística Cristina Torres, membre de la comissió que organitza aquesta jornada, apunta a aquest diari que enguany l’esdeveniment servirà per a posar en valor el teatre «com a eina per a generar recursos didàctics». L’any passat l’element central en aquest sentit van ser les xarxes socials, i els organitzadors van convidar youtubers i protagonistes del món audiovisual valencià per a donar visibilitat a aquesta eina i destacar-ne les possibilitats.

Segons explica Torres, donar importància als valors pedagògics del teatre és necessari pel fet que aquesta disciplina «és enriquidora per a l’alumnat pel treball col·laboratiu que implica» i per altres aptituds. Tant en l’ensenyament de primària com de secundària, fins al punt que, tal com comenta la tècnica lingüística, «cada escola i institut hauria de poder comptar amb un espai capaç de ser convertit en escenari per a millorar el caràcter de l’alumnat». El teatre, apunta, «és un bon instrument per a vèncer timideses, tensions i vergonyes tan habituals entre els alumnes, especialment en secundària, així com per a conèixer més els companys, per a formar grups cohesionats tant a l’aula com en tots els àmbits i per a conviure amb els altres. I cal recordar que l’escola és un lloc en què la convivència és clau», conclou.

Per a aprofundir en aquesta disciplina, hi haurà una actuació del grup de teatre CEIP Gastón Castelló d’Alacant, així com també una comunicació de l’actor i director teatral alacantí Tomàs Mestre Damià. També una taula redona moderada per Núria Garcia, assessora de l’àmbit artístic-expressiu del CEFIRE, que comptarà amb la participació d’Alícia Garijo, directora del Teatre Arniches d’Alacant; de Rosa Fraj, directora i actriu de teatre infantil i juvenil; d’Emili Chaqués, autor i professor de l’IES de Xirivella; de Marisa Navarro, actriu i mestra del CEIV Jesús Navarro Jover de Novelda; i de Jesús Figuerola, president de la Fundació FULL.

Més enllà del teatre, el model del plurilingüisme sobrevolarà la jornada. Cristina Torres el considera, «en principi, enriquidor», si bé admet que caldrà veure «com evoluciona després dels últims resultats electorals». «En tot cas», recorda, «és voluntat del Servei de Llengües de la Universitat continuar acollint aquestes jornades». Segons la tècnica lingüística, més enllà de l’esdevenir polític, el plurilingüisme exigeix més recursos dels que té, i cal incidir en aquesta mancança per a posar-hi remei. «Si no hi ha professorat suficientment format en valencià i en anglès i no hi ha altres actius, tot és més difícil», matisa.

Siga com siga, la idea és continuar celebrant aquestes jornades amb una temàtica concreta com a fil conductor. Perquè «l’intercanvi d’experiències a l’aula resulta cabdal per a millorar la tasca docent».

Comparteix

Icona de pantalla completa