Diari La Veu del País Valencià
Organitzacions anticreuers de la Mediterrània denuncien «impactes ambientals inassumibles»

Diferents organitzacions anticreuers de la Mediterrània es va reunir dissabte passat per a consensuar un manifest que denuncia els «impactes ambientals inassumibles» i les «falses solucions tecnològiques» del turisme de creuers. «En el cas de València ja tenim un any complet de dades i sabem que el port és el responsable del 40% de les emissions contaminants a la ciutat», ha revelat Pau Monasterio, representant de la Comissió Ciutat-Port del Cap i casal.

«És el transport més contaminant per persona i quilòmetre, i utilitza els combustibles més perjudicials», ha assenyalat Daniel Pardo, membre de la Plataforma Stop Creuers Catalunya, que reclama la «reducció radical» de l’activitat dels creuers a la Mediterrània. «Cal tendir a la desaparició», ha apuntat Pardo.

«Unes multinacionals navilieres que usen banderes de conveniència, tenen règims laborals abusius, pitjors salaris, mínims controls tècnics dels vaixells i regulacions ambientals laxes», assenyala el manifest, al qual també s’hi han adherit «No Grandi Navi Venezia», «Stop Crossiers Marseille» i la Plataforma contra els megacreuers Mallorca.

«Els GNL, l’electrificació, l’hidrogen verd o l’ús de scrubbers són simples estratègies de greenwashing», ha etzibat el membre de Stop Creuers Catalunya, que ha enumerat tots els punts negatius que representa el turisme de creuers. «Massificació de l’espai públic, transformació de les ciutats en escenaris turístics, col·lapse dels sistemes de transport públic, desaparició del comerç local i pèrdua de la identitat del teixit social», ha detallat Pardo, que igualment ha denunciat «l’espiral de creixement insaciable» d’una indústria que es veu «privilegiada» amb la construcció de ports i infraestructures gràcies al finançament públic.

«Zona de baixes emissions» a la Mediterrània

En el cas de València, «és una xifra molt més elevada del que ens pensàvem inicialment», ha afirmat Monasterio, de la Comissió Ciutat-Port. De fet, les entitats anticreuers recriminen «l’opacitat» de les administracions, exigeixen «l’aturada immediata» de les ampliacions portuàries destinades al sector dels creuers i aposten per la creació d’una mena de «zona de baixes emissions» per als creuers a tota la Mediterrània. «Cal impulsar l’entrada en vigor abans del 2025 de les àrees de control d’emissions de sofre i nitrogen a la Mediterrània, sense scrubber», han apuntat les organitzacions anticreuers. «L’auge del turisme de creuers coincideix amb una crisi múltiple: climàtica, energètica, de recursos i de biodiversitat», han recordat les entitats.

«No podem aïllar aquestes crisis del model econòmic que possibilita, legitima i propugna el turisme de creuers», han conclòs.

Comparteix

Icona de pantalla completa