Diari La Veu del País Valencià
El repte de la mobilitat al País Valencià, a debat en Via Mediterrània

Via Mediterrània ha organitzat aquest dilluns, 6 de març, el debat «Rodalia, AVE i noves infraestructures» amb l’objectiu de conéixer l’estat actual de la xarxa ferroviària al País Valencià, el seu futur i les solucions per a pal·liar la problemàtica que presenta aquesta actualment. Hi han intervingut Juan Ramon Ferrandis, Coordinador de la Plataforma de defensa del ferrocarril de CGT, i Paula López, de la Plataforma d’Indignats amb Renfe.

«Des d’Indignats amb Renfe, fa més de 4 anys que ens queixem del mal estat dels trens, les cancel·lacions sobtades diàries, les avaries, la falta de personal i la massificació de gent, per no parlar de la manca d’adaptació dels trens a les persones amb mobilitat reduïda o els usuaris que pugen amb bicicletes», ha assenyalat Paula. «Aquestes incidències, em compte de resoldre’s, empitjoren cada dia», ha afirmat.

«El 2008 teníem un total de 24 milions d’usuàries als trens de rodalia, i quan va tancar l’exercici del 2021, la xifra s’havia desplomat fins a 9,5 milions. Aquesta caiguda dràstica ja reflecteix els problemes que es pateixen cada dia a la xarxa», ha advertit Juan Ramon. Quant al motiu del progressiu deteriorament, ha indicat que «els successius governs fa més de 30 anys que destinen el 80% del pressupost ferroviari a l’alta velocitat, que només és usada pel 3,8% de la població. La rodalia i els regionals només reben el 20% de les inversions totals, i d’eixe percentatge s’executa una quantitat mínima. Parlem de menys d’un 20% de les inversions per a trens convencionals que usen el 96,2% de la població. És un despropòsit».

En els últims 5 anys s’han suprimit 20.500 trens només a l’àrea de València. L’estat de la rodalia és greu, per la qual cosa Juan Ramon i Paula no entenen que, si ja la situació és crítica, s’empitjore amb la construcció del canal d’accés i l’estació central, la qual cosa implicarà suprimir el 50 % dels trens de rodalia durant el temps que dure la construcció, que seran mínim 10 anys i que costarà més de 5.000 milions d’euros.

«Amb aquesta quantitat de diners, podríem tindre la millor rodalia d’Europa. Per què hem de destinar aquests fons a esta obra faraònica que l’únic benefici que comportarà serà el de reduir el temps de viatge en 2 minuts i que suposarà la mort de la rodalia?», es pregunta Juan Ramon. «Tampoc entenem l’interès en la construcció de més infraestructures per a AVE, un tren devorador de recursos totalment innecessari, perquè si millorem els trens que ja tenim actualment i les vies ja construïdes, podem aconseguir trens de llarga distància que circulen a més de 200 km/h sense necessitat de gastar 20 milions d’euros en cada quilòmetre d’AVE», ha explicat.

Per tant, tots dos han conclòs que «hi ha diners i prioritats». «El que no hi ha és voluntat de millorar la situació dels trens que utilitza el 92% de la població cada dia», han reblat.

Amb aquest debat, Via Mediterrània ha volgut plantejar la necessitat ineludible d’obrir un diàleg democràtic al si de la societat valenciana per anar definint de forma democràtica, a partir de la implicació ciutadana, les prioritats i els ritmes del procés de vertebració d’una xarxa pública

moderna de comunicacions que veritablement oferisca solucions sostenibles.

Comparteix

Icona de pantalla completa