Diari La Veu del País Valencià
La Xarxa Vives promou la diversitat lingüística d’Europa en centres de secundària

Coincidint amb el Dia Internacional de la Llengua Materna, la Xarxa Vives d’Universitats ha donat el tret d’eixida a la 2a edició del projecte de la Carta Europea d’Activitats a l’Aula (ECCA, sigla en anglès). Es tracta d’una iniciativa innovadora de caràcter internacional que cerca mostrar a l’alumnat de secundària i batxillerat les oportunitats lingüístiques de la llengua pròpia, així com donar a conèixer la riquesa lingüística del continent europeu. Desenes d’estudiants d’entre 12 i 18 anys de nou centres docents del País Valencià i de Catalunya participaran en un projecte compartit amb joves i docents de diferents regions d’Europa, on coneixeran les seues llengües i respectius territoris.

El febrer de 2019, tal com expliquen des de la Xarxa Vives, el Consell d’Europa va publicar una guia per a promoure els principis de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELRoM) en el sistema educatiu. Aquesta Carta és l’únic conveni internacional legalment vinculant destinat exclusivament a la protecció i la promoció de les llengües regionals i minoritàries. A partir d’aquesta guia, el projecte ECCA mostrarà a l’alumnat la diversitat i riquesa lingüística d’Europa. Es tracta d’un projecte d’abast internacional compartit amb parlants nadius de català, èuscar, gal·lès, ladí, furlà, hongarès, finès de Suècia i frisó occidental.

La iniciativa està impulsada per la Xarxa per a la Promoció de la Diversitat Lingüística (NPLD, sigla en anglés), una organització amb seu a Brusel·les que s’encarrega de visibilitzar la importància de la diversitat lingüística a la Unió Europea.

Una de les parts més interessants del projecte ECCA, destaquen des de l’entitat, és el campus lingüístic que tindrà lloc a les Illes Balears. Entre el 12 i 15 de maig, joves de huit regions lingüístiques diferents participaran en aquest campus on aprendran noves realitats lingüístiques.

Amb aquesta acció, la Xarxa Vives d’Universitats pretén incrementar l’activitat en centres de secundària, precisament amb un projecte internacional que mira de «visibilitzar la realitat cultural i lingüística dels territoris catalanoparlants». Junt amb la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, competició d’oratòria del sud d’Europa que aplega més de 5.000 estudiants en cada edició, el projecte de la Carta Europea d’Activitats a l’Aula és «una nova oportunitat d’oferir espais de col·laboració entre l’ensenyament universitari i preuniversitari i consolidar un espai de treball educatiu amb visió europea i multilingüe».

Comparteix

Icona de pantalla completa