Els macrofestivals es queden sense lloc físic a la ciutat de València, simplement: no caben. L’espai que fins ara ha acollit diverses edicions del Marenostrum i l’Electrosplash es reduirà progressivament. A la Marina Real allò més coherent és que, a poc a poc, s’instal·le un polígon industrial vinculat a la nàutica i, per tant, “els festivals amb una afluència superior a les 5.000 persones hauran d’anar-se’n”, segons ha confirmat el director del Consorci València 2007, Vicent Llorens, durant una entrevista concedida a aquest diari. L’explanada anirà perdent superfície i, per tant, capacitat, de manera que obligarà els qui vulguen impulsar concerts multitudinaris a buscar un altre lloc. El problema és que la ciutat del Túria no en disposa.
La Marina, no obstant això, seguirà acollint espectacles musicals a l’esplanda que hi ha baix de les grades del Veles e Vents o en les grades de Marina Sud. Ara bé, aquests hauran de ser amb un aforament “menut o mitjà”, és a dir, amb un màxim de 5.000 persones. El llindar s’ajusta a festivals com l’Electrosplash però, en cap cas, a macrofestivals com Marenostrum que, en l’edició del 2016, va combregar més de 40.000 persones.
Des de l’organització del Marenostrum no tenen cap informació respecte d’aquesta situació, expliquen, preguntats per aquest diari. Declinen fer cap valoració sobre una hipotètica eixida de la Marina i afirmen estar treballant per a dur endavant aquesta edició. Sobre altres possibles ubicacions a la ciutat que donen cabuda a un aforament com el del festival, no tenen opinió ara per ara.
La intenció del Consorci no és una altra que dedicar l’espai a fer créixer el polígon industrial amb empreses dedicades a la venda, reparació i manteniment d’embarcacions. No és un desig, tal com es desprén de l’entrevista publicada per aquest diari, sinó que les empreses valencianes ja estan treballant amb projectes per a instal·lar-se i desenvolupar el polígon. Per això, els macrofestivals “més tard o més prompte hauran d’anar-se’n”, perquè l’acolliment, segons Llorens, ha estat “totalment provisional”. El Consorci deixa en mans de l’ajuntament els esdeveniments multitudinaris. “Si té interés a acollir festivals haurà de buscar un espai alternatiu”, diu el director.
El problema és que la ciutat no té cap lloc suficientment gran com per a allotjar les 40.000 persones que arrosseguen festivals com el Marenostrum. Una solució podria passar per dur el festival a l’horta –com es va optar a Alboraia– però des de la regidoria de Patrimoni Cultural descarten aquesta opció.
Les alternatives físiques de la ciutat queden reduïdes a Fira València, un espai que des del consistori es veu amb bons ulls per a fer un únic concert multitudinari en un moment donat però, de cap manera, per a macrofestivals perquè, a més, no s’adapta a les característiques dels espectacles estivals, on la fórmula de sol, platja i música són el principal reclam per a atraure assistents.
Models diferents
El canvi de paradigma sobre els gran esdeveniments musicals a la ciutat de València va quedar clar des dels primers mesos del canvi polític del 2015. El cap i casal va passar de celebrar esdeveniments fastuosos a dur la cultura als barris. En aquest sentit, des de la regidoria que encapçala Glòria Tello, es va decidir portar la cultura als barris com, per exemple, el Festival de Jazz de València, que va mantindre concerts al Palau de la Música però també va anar a les places de la ciutat. L’última decisió en aquest sentit es va veure fa unes setmanes amb la col·laboració de la Coordinadora de Societats Musicals de la Ciutat de València. Glòria Tello va presentar el programa “Música als barris”, un seguit de concerts a la ciutat i a pobles com Massarojos, Benimàment i Castellar-Oliveral.
El consistori no té gens clar que el model de macrofestivals –molt més en la línia del model “d’Elefants Blancs” que executava el PP– siga una opció bona i òptima. El govern de La Nau planteja un model diferent on els festivals han de ser, sobretot, sostenibles, sentencien.