Aliança pel Clima i la Coordinadora Estatal pel Tren Públic, Social i Sostenible van concentrar-se ahir diumenge enfront de l’Estació del Nord de València per a reclamar més i millors serveis ferroviaris tant al País Valencià com en el conjunt de l’estat.

La concentració representava el colofó a la IV Trobada Tren i Clima que ha tingut lloc en la seu de la Intersindical Valenciana aquest cap de setmana passat, i en el qual han participat diverses entitats: sindicals, ecologistes, veïnals o climàtiques. Els reunits manifesten una defensa “ferma” d’un ferrocarril “públic, social, sostenible i al servei de la ciutadania, tant per al transport de persones com per al transport de mercaderies”.

El programa de la trobada ha inclòs debats sobre l’estat del transport públic a València després de la DANA, així com sessions sobre polítiques públiques com el Fons Social per al Clima, el bitllet únic, l’Estratègia Nacional contra la Pobresa de Transport i el pla de sostenibilitat de RENFE. També s’ha fet balanç intern i s’han reforçat aliances amb altres col·lectius de l’Estat.

“Volem un tren que vertebre el territori i refrede el planeta”, ha sigut una de les idees compartides durant el cap de setmana. Amb aquest objectiu reclamen a les institucions que construïsquen models ecosocials resilients que garantisquen la justícia social i climàtica, que previnguen catàstrofes com la provocada per la DANA del 29 d’octubre del 2024, els danys del qual persisteixen actualment en els territoris afectats, que ha deixat la població en un dol permanent davant tantes morts i destrucció.

Una de les conclusions de la jornada ha estat la denúncia de la “falta important d’inversió en Rodalies”. “Falten freqüències, capacitat dels trens i amplitud horària, produint-se retards continus. Si en condicions normals els serveis públics són deficitaris, davant una catàstrofe ja no són ni servei”, han avisat.

Reivindicacions històriques

També s’ha reclamat el foment del transport públic col·lectiu intermodal de qualitat en totes les seues divisions; un augment urgent del nombre de trens i autobusos, així com la seua capacitat, i una ampliació de la franja horària, incloent-hi serveis nocturns. Així mateix, en RENFE i FGV demanen espais específics per a bicicletes en tots els combois i aparcaments segurs en les estacions. Exigeixen que el tren de proximitat C-3 arribe fins a les Cuevas i Camporrobles. Que es mantinguen les línies minoritàries com la d’Alcoi i es connecten definitivament Gandia i Dénia. Així com, noves línies de Metrobús metropolità que comunique els polígons industrials i comercials, amb els diferents nuclis residencials.

Així mateix, proposen la transformació de la xarxa ferroviària a l’Horta Sud. Plantegen la substitució de les vies actuals del tren entre Silla i la Torre, que actuen com a barrera artificial per a l’aigua i per a les persones, per un tramvia urbà o troleibús envoltat d’un eix verd per a vianants i ciclistes. Això donaria continuïtat al bulevard Federico García Lorca des del parc central de València fins a la ciutat de Silla. Suggereixen el desviament del rodalia des de Silla a través del traçat de l’alta velocitat mai utilitzat, la utilització de l’estació de la Font de Sant Lluís com a estació central intermodal i el manteniment de l’estació del Nord com a estació de rodalia, descartant per innecessari el túnel passant.

Més notícies
Notícia: És el 29M la primera vaga general del món per l’emergència climàtica?
Comparteix
Fernando Valladares posa en valor que les protestes climàtiques hagen passat dels activistes ambientalistes a la ciutadania afectada
Notícia: Compromís impulsa inversions estatals en els trens de Rodalia valencians
Comparteix
Alberto Ibáñez assegura que treballen perquè es faça efectiu el Pla Valencià de Rodalia 2025-2030 aprovat al Congrés amb el suport de PP, ERC i BNG, l'abstenció de PSOE, Junts i PNB i el rebuig de Vox,
Notícia: Tornen a reivindicar el servei de tren Utiel – Camporrobles
Comparteix
Una concentració davant de l'Estació del Nord de València exigeix la reobertura de la línia tancada des del 2021
Notícia: Un dia qualsevol al servei de Rodalia de Renfe
Comparteix
«Les línies de Rodalia de Renfe de València són un dispositiu colonial i classista d’humiliació.»

Comparteix

Icona de pantalla completa