Diari La Veu del País Valencià
Propostes de resiliència urbanística per a un territori sostenible i segur

Davant l’impacte creixent de les danes en el territori valencià, des d’Intersindical Valenciana fem una crida urgent a la implementació de mesures que fomenten la mobilitat sostenible i una planificació urbanística adaptada al canvi climàtic. També demanem a les diferents administracions que escolten i implementen les diferents propostes que estan fent molts experts de diverses disciplines, així com la ciutadania des dels Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLER).

Denunciem els deficitaris serveis de transport públic que patim les valencianes. Estem fartes d’anar com a sardines en llauna tant en rodalies RENFE, com en FGV i en els autobusos metropolitans de Metrobús. Per tant, proposem propiciar un canvi de l’urbanisme i de mobilitat, amb mirada ecofeminista i interseccional, tot fomentant els desplaçaments en transport col·lectiu de qualitat, a peu o en bicicleta, ciutats 15 minuts i guanyar espai públic naturalitzat.

Proposem:

  • Protecció dels terrenys d’horta i marjal: Defensem mantenint-los sense urbanitzar com a zones naturals d’esponja. Tot fomentant la cobertura vegetal del territori per afavorir l’absorció de l’aigua i evitar l’erosió del sol. Així mateix, proposem substituir l’asfalt i paviments impermeables de carrers i places per materials porosos que permeten la infiltració de l’aigua.
  • Construcció de col·lectors de pluvials ben dimensionats: Demanem canalitzacions separades de les aigües fecals per canalitzar l’aigua de pluja o inundació cap a dipòsits de retenció fora dels nuclis urbans. Així com la permeabilització de la mitgera de la V-31, que fa de mur de contenció i provoca onades de retorn.
  • Creació d’un bosc urbà amb hortes comunitàries: entre la CV-400 i diversos municipis de l’Horta Sud, resseguint la séquia de Favara. Amb dos vials separats, un per a ciclistes i altre per a vianants amb ample suficient, que servisca d’àrea de laminació de futures inundacions.
  • Transformació de la xarxa ferroviària a l’Horta Sud: Plantegem la substitució de les vies actuals del tren entre Silla i La Torre, que actuen com a barrera artificial per a l’aigua, per un tramvia urbà o troleibús envoltat d’un eix verd per a vianants i ciclistes. L’Eix verd connectaria el Parc Central de València a través del bulevard Federico Garcia Lorca de manera sostenible amb l’Horta Sud. També suggerim el desviament de rodalies des de Silla a través del traçat de l’AVE mai utilitzat.
  • Millora del transport públic: Reclamem un augment urgent del nombre de trens i autobusos, així com la seua capacitat, i una ampliació de la franja horària, incloent-hi serveis nocturns. Així mateix, en RENFE i FGV demanem espais específics per a bicicletes en tots els combois i aparcaments segurs en les estacions. Exigim que el tren de rodalia C-3 arribe fins a Camporrobles i Las Cuevas. Exigim la implementació d’un troleibús ràpid entre Albal i València per la CV-400 amb parades en cada poble. Així com un autobús elèctric que connecte les àrees comercials i industrials de l’Horta Sud amb les diferents poblacions i la ciutat de València.
  • Reducció de la presència de cotxes als carrers: aquests han generat gran quantitat de danys i morts, fent de dics en molts carrers. Per tant, recomanem crear aparcaments elevats.
  • Connexions sostenibles i segures entre municipis: Exigim la construcció de nous ponts i passarel·les per a ciclistes i vianants d’ample europeu a l’Horta Sud. Sovint el fet d’haver de creuar per colls de botella amb elevat trànsit desanima l’ús de la bici o accedir caminant.
  • Infraestructura ciclista segura i contínua: Apostem per la creació de rutes ciclistes intermunicipals, tot aprofitant la xarxa de camins rurals existent, i la senyalització d’itineraris preferents per a bicicletes. Demanem la millora de la xarxa de carrils bici que oferisquen major fluïdesa i funcionalitat a la bici, evitant-ne girs a 90º i l’ocupació per vehicles estacionats. També, exigim aparcaments segurs de bicicletes.
  • Ciutats més accessibles i resilients: Proposem la reestructuració de carrers amb voreres estretes, en carrers de vianants, per millorar la mobilitat de persones amb diversitat funcional. Així mateix, denunciem la pràctica d’elevar la cota del paviment en zones de vianants, la qual cosa facilita l’entrada d’aigua i fang a les cases, que es queden per sota del nivell del carrer. A més a més, malauradament en moltes poblacions les zones guanyades de vianants són ocupades per terrasses de bars tot dificultant el pas dels vianants.

Amb aquestes mesures, Intersindical Valenciana reivindiquem una planificació urbana i de mobilitat que pose les persones i el medi ambient al centre. És hora de transformar el nostre model territorial per adaptar-nos al canvi climàtic i garantir la seguretat i la qualitat de vida de la ciutadania.

Josep Vicent Codonyer és coordinador de l’Àrea de Salut Laboral i Medi Ambient de la Intersindical Valenciana.

Comparteix

Icona de pantalla completa