Aquest 1 de desembre, el panorama digital valencià dona la benvinguda a una nova iniciativa crítica i compromesa amb la terra: el pòdcast “Llaurant Futur“. Presentat per l’agricultor i influenciador Nando Durà, el nou espai sonor, patrocinat per Caixa Popular, naix amb la ferma intenció de posar el camp valencià en el centre del debat, amb un discurs directe i sense concessions.
Durà ha explicat que “Llaurant Futur” naix “de la terra, de la necessitat de contar què passa en el camp valencià, sense filtres i sense discursos buits”. La motivació és clara: “Naix de veure com s’abandonen els camps, com enganyen al consumidor i com ens exigeixen cada vegada més als llauradors. Malgrat tot, els llauradors i ramaders continuem tirant avant en les nostres forces”. El programa busca ser un espai de conversa, divulgació i respecte, on l’agricultura no siga «només una notícia de cinc segons», sinó el vertader centre d’atenció. Es parlarà de producció, mercats, sostenibilitat, cultura i “tot allò que fa que el menjar arribe a casa vostra tots els dies”.
El primer capítol de “Llaurant Futur” s’ha endinsat de ple en un dels cultius més emblemàtics de les nostres terres: la taronja valenciana. Amb l’arrancada de la campanya, Nando Durà s’ha desplaçat a Betxí per a conversar amb Carles Peris, secretari general de la Unió Llauradora i Ramadera. Peris ha alertat sobre els aforaments baixos i les produccions reduïdes d’enguany, una situació agreujada per “l’oferta de fruita sud-africana” que ha alentit la recol·lecció i ha fet baixar els preus en origen. La Unió denuncia que grans fons d’inversió i comerços importen massivament cítrics de l’hemisferi sud, fins i tot batent rècords, quan el País Valencià té prou producció per abastir el mercat europeu i el propi. Peris ha insistit en la importància dels estàndards de producció valencians i europeus, molt més sostenibles i respectuosos amb el consumidor i el medi ambient, front a la fruita que viatja 13.000 quilòmetres i ja porta més d’un mes collida.
Un altre punt de preocupació destacat per Peris és el “frau en l’etiquetatge” en els supermercats, on sovint no correspon el producte amb la seua procedència real, enganyant el consumidor. El secretari general de la Unió Llauradora i Ramadera ha reclamat als polítics una «ordenació» dels acords internacionals i la recuperació de campanyes de promoció per a la marca de qualitat Cítrics Valencians (IGP), com la de “Taronja de València”, que en anys anteriors arribaven al milió d’euros i que ara han desaparegut. També ha posat l’accent en la preocupant mitjana d’edat dels llauradors valencians, que se situa en els 64,5 anys, i la manca d’ajudes regulars i permanents per a la incorporació de joves al camp, així com per a la reconversió varietal, promeses que no s’han materialitzat.
El pòdcast també comptarà amb una secció fixa molt especial: “El Rebost Valencià“, conduïda per Georgina Mollà. Mollà parlarà de producte de proximitat i de temporada, així com de què plantar en els nostres propis horts. En aquest primer episodi, ha definit el rebost com “la memòria d’una casa on es barregen els sabors i guardem les estacions” i ha destacat els beneficis del menjar de temporada: «responsabilitat i sostenibilitat», a més de connectar-nos amb la terra. Ha oferit una llista de fruites i verdures de tardor-hivern, incloent-hi el desconegut ‘perelló’, i ha compartit una recepta d’ensalada tèbia de carabassa i magrana.
‘Llaurant Futur’ es presenta com un projecte fet «des del respecte, des del cor i sobretot des de la dignitat que ens caracteritza als llauradors». Nando Durà ha conclòs el primer episodi amb un missatge clar i contundent: “Cuidar els llauradors és cuidar-nos a nosaltres mateixa, perquè els necessitarem mínim 3 vegades al dia fins que ens morim”. El pròxim capítol promet abordar un altre producte estrella del País Valencià, el torró, analitzant la seua qualitat i els enganys en l’etiquetatge. Es podrà escoltar i veure a través de YouTube, Spotify i iVoox.






