Diari La Veu del País Valencià
Imatges de satèl·lit revelen l’afectació de les obres del port

Les fotografies d’alta qualitat aportades pel satèl·lit Sentinel 2 i revelades ara per la Comissió Ciutat-Port, no poden ser més clares. Les imatges de fa un any, a l’estat previ abans de l’inici de les obres d’ampliació de la terminal Nord del port de València, l’aigua es veu perfectament blava. A partir del passat mes de març, amb l’inici dels treballs de dragatge, aquesta aigua es va tornant cada volta més tèrbola i, fins i tot, es poden observar clarament les esteles de material sòlid que van deixant les barcasses que transporten sediments extrets del port de Sagins i que han de servir per al farciment del dic nord.

La qualitat de les aigües de València abans i després d’inicar-se les obres del port

En la seua denúncia, la Comissió Ciutat-Port indica que la quantitat de sediments dispersats està afectant zones naturals protegides, com les àrees de posidònia mediterrània, així com la qualitat de les aigües de bany a les platges al sud de València. A més, afegeix que no només aquestes obres no estaven contemplades en la Declaració d’Impacte Ambiental de l’ampliació –que la plataforma considera “caducat”-, sinó que les obres de dragat al port de Sagunt s’estan fent sense cap procediment d’avaluació ambiental. També considera que les obres incompleixen les condicions exigides per la Direcció General de Costes, en el seu informe de compatibilitat amb l’estratègia llevantí-balear. A la denúncia també cita fonts de la mateixa Autoritat Portuària assegurant que no han desplegat les “barreres anti-terbolesa” per “no considerar-les necessàries”. Per a la plataforma ciutadana, aquest fet desmostraria que el Pla de Vigilància Ambiental no s’està aplicant amb rigorositat, i les mesures que contempla “brillen per la seua absència”, ja que “a simple vista” es detecta “la ploma de terbolesa procedent del dragat del port de Sagunt”.

La plataforma ciutadana exigeix la paralització de les obres a la vista dels “flagrants incompliments” de les condicions mediambientals exigides i ha formulat una denúncia davant les diferents administracions amb competència en la matèria –el Govern espanyol i el valencià- que també s’ha traslladat a les administracions amb interessos en l’actuació, com l’Ajuntament de València o la Junta Rectora del Parc Natural de l’Albufera. En el seu escrit expressen la petició que s’inicie expedient sancionador, es paralitzen les obres i, si és el cas, s’eleve la denúncia al Ministeri Fiscal.

La qualitat de les aigües de Sagunt abans i després d’inicar-se el dragat del port

Vigilància ciutadana

La CCP ja va advertir que la seua acció contra aquestes obres “no anava a paralitzar-se amb l’adjudicació de l’obra” i que seguiria “vigilant l’execució de les obres” per a obrir les vies d’aigua que foren possibles per a paralitzar “aquest torpede contra el medi natural i la qualitat de vida” de la població de València i la seua àrea metropolitana.

Reconeixen que la vigilància de les obres, “no resulta fàcil” perquè s’executen mar endins, en àmbits restringits a la circulació i “ben ocultats per l’Autoritat Portuària de València als ulls de la població afectada”.

Per açò han recorregut a les imatges capturades pels satèl·lits Sentinel-2 de l’Agència Espacial Europea, que permeten observar, amb alt grau de detall espacial i temporal, l’evolució de l’estat de la costa, abans i durant l’execució de les obres i constatar que la terbolesa produïda pels dragatges en el Port de Sagunt i València, així com pel transport dels materials dragats des del Port de Sagunt fins al de València, que estaria afectant espècies marines protegides com la posidònia, al Parc Natural de l’Albufera, i a la qualitat de les aigües de bany de tota eixa zona de litoral.

Cas Koldo i Acciona

La Comissió Ciutat-Port també recorda que la UTE adjudicatària de les obres d’ampliació Nord del Port de València –formada per Acciona, Jan de Nul i el Grup Bertolin-, va presentar una oferta econòmica més cara que els competidors i, no obstant això, es va adjudicar l’obra per “ser millor oferta tècnica”.

“I resulta ara, que aquesta denúncia sobre l’execució de l’obra coincideix, en el temps, amb les informacions derivades de les investigacions del cas de corrupció “Koldo” en les quals es revela que Acciona es troba entre les empreses presumptament corruptores del citat cas”, afegeixen abans de preguntar-se si “pot ser que també aquesta adjudicació estiguera impregnada de la putrefacció dels presumptes corruptors, la pudor dels quals ha passat inadvertit a totes les administracions”

Més notícies
Notícia: Compromís demana una auditoria externa del Ministeri de Transports
Comparteix
El diputat al Congrés Alberto Ibáñez assenyala que, arran de l'informe de l'UCO, es pot extraure que diverses constructores de l'Estat funcionen com un "càrtel"
Notícia: Nules porta el govern espanyol als tribunals per la “inacció” a les platges
Comparteix
Aquest dissabte s'hi celebra la jornada "La gestió del litoral: reptes i oportunitats a la platja de Nules"
Notícia: Activistes protesten contra l’ampliació nord de Port de València
Comparteix
La Comissió Ciutat-Port i Marfull-AE Agró es concentren a les portes de la Ciutat de la Justícia del Cap i casal
Notícia: Compromís arrossega el PSOE a portar al TC la reforma de la Llei de l’Horta
Comparteix
50 congressistes valencianistes, socialistes i també de Sumar, Podem i ERC signen conjuntament un recurs d'inconstitucionalitat

Comparteix

Icona de pantalla completa