El Tribunal Superior de Justícia valencià haurà d’examinar de nou el Pla Especial de la Zona d’Activitats Logístiques del Port de València que va suposar la reclassificació de més de 700.000 metres quadrats de sòl d’especial protecció agrícola, després que el Tribunal Suprem s’haja pronunciat en eixe sentit.
La nova sentència, després d’estimar tan sols parcialment els recursos de cassació interposats per la Generalitat i l’empresa instrumental del Port de València, VPI Logística SL, resol que: «… procedeix retornar les presents actuacions a la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (Secció Primera) per al dictat d’una nova sentència en la qual s’examinen la resta dels motius impugnatoris al·legats per la part actora en el seu escrit de demanda respecte de la resolució, de 17 de desembre del 2018, de la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana que va disposar aprovar definitivament el Pla Especial de la Zona d’Activitats Logístiques del Port de València».
Així doncs, l’alt tribunal rebutja la legalització de facto del Pla, argumentant que, malgrat que la seua tramitació va fer-se de forma irregular, el fet que ja s’haguera començat a urbanitzar la zona, aquest ja era irreversible i, per tant, no hi havia més remei que legalitzar-lo.
Ara, de nou, la pilota torna al terrat del TSJ, que haurà de redactar una nova sentència on examine el conjunt dels motius al·legats per les parts. Mentrestant la ZAL continua fora de la llei, ja que dues sentències – una del TS de 17 de juny del 2009 i la segona pel TSJ el 13 de març del 2013,
confirmada de nou pel TS el 25 de maig del 2015- han anul·lat el Pla Especial per defectes de forma i no haver estat degudament justificat.
«No entenem l’obstinació del Port»
L’associació ciutadana Per l’Horta, promotora de l’oposició a un Pla Especial que arrossega una important oposició ciutadana des de principis dels anys 2000 i una llarga batalla judicial valora positivament la nova sentència.
«Amb diverses decisions judicials prèvies adverses no podem entendre l’obstinació del Port de València a prosseguir amb les actuacions en la ZAL. Es va obstinar a licitar l’ocupació de parcel·les per a accelerar l’establiment d’empreses privades en una zona la reclassificació i la urbanització de la qual segueix qüestionada en els tribunals. És un comportament realment irresponsable», han assegurat en un comunicat.
A més, encara van més enllà i recorden que amb aquesta nova sentència, les adjudicacions d’espais a La Punta per a desenvolupar la ZAL tornen a trobar-se «fora de la llei». «Si el Tribunal Superior de Justícia confirma la il·legalitat del Pla Especial de la ZAL, tal com ja ha declarat en dues ocasions el Tribunal Suprem, no sols serà impossible per al Port complir amb els compromisos contrets amb les empreses adjudicatàries de parcel·les, sinó que també l’Ajuntament de València es veuria implicat en la transformació il·legal del sòl, en haver atorgat autorització per a reurbanitzar i per a la instal·lació d’activitats privades impossibles d’executar per falta de cobertura urbanística», detallen des de Per l’Horta.
L’associació Per l’Horta sempre ha defensat que la ZAL va estar mal dissenyada i mai degué forçar-se la seua ubicació a La Punta, un sòl que estava definit pel Pla General com a No Urbanitzable i d’Especial Protecció Agrícola, ni expropiar terrenys en plena producció ni desallotjar forçosament quasi un centenar de famílies que vivien en alqueries vinculades a la tradicional activitat agrícola.
«Va ser una mala decisió des del punt de vista territorial i des del punt de vista econòmic, perquè el Port va realitzar una inversió en una actuació que ha estat paralitzada per més de 22 anys», recorda l’entitat agrarista.
El col·lectiu ciutadà també vincula aquestes actuacions en la ZAL amb l’ampliació nord del port de València, malgrat el criteri contrari de nombrosos experts, organitzacions socials i col·lectius ciutadans organitzats entorn de la Comissió Ciutat-Port, que han estat qüestionant aquestes obres per innecessàries perilloses a les platges del litoral sud i la supervivència de l’Albufera.