Acció Ecologista-Agró denuncia que la Generalitat Valenciana ha tallat per obres el carril bici de la CV-400, que connecta l’Horta Sud amb València pel Pont de la Solidaritat, «sense oferir-ne cap alternativa de desplaçament per a ciclistes i vianants».
L’entitat adverteix que molts dels afectats per la dana del 29 d’octubre que van perdre el cotxe encara no han pogut substituir-lo, i «la bicicleta és l’única alternativa de desplaçament».
Davant aquesta situació, subratlla que resulta imprescindible disposar de rutes ciclistes que garantisquen el trànsit segur. No obstant això, lamenta que hi ha trams tallats en aquest carril, també anomenat Ruta del Colesterol, que «restringeixen la mobilitat d’aquests usuaris de la via pública des dels seus municipis cap al Cap i casal».

«Falta de sensibilitat de la Generalitat»
Per a AE-Agró, això «evidencia una vegada més la falta de sensibilitat i empatia de l’actual govern de la Generalitat amb els municipis afectats per la dana i el menyspreu per la mobilitat sostenible».
D’una banda, argumenta que «més enllà de l’oci i l’ús esportiu, per a moltes veïnes de l’Horta Sud la bicicleta ja era abans de la catàstrofe del 29 d’octubre el seu mitjà de transport habitual, per motius de salut i ecologia, però també per la rapidesa que ofereix en molts desplaçaments enfront dels vehicles de motor o respecte al transport públic, que es troba greument saturat i que és deficitari en termes de freqüències».
«El carril bici que s’ha tallat constitueix l’única manera que tenen aquestes persones d’arribar a València amb bicicleta o a peu, ja que va des d’Albal fins a la Torre, travessant els pobles de la zona zero, des d’on connecta amb el Pont de la Solidaritat», remarca.
Segons adverteix, la falta d’alternatives segures ha impedit «de colp» el desplaçament de vianants per aquesta via i ha «obligat» les bicicletes a circular per la carretera. Un fet que provocarà, ha recalcat, «l’abandó d’aquest mitjà de transport per part de moltes de les usuàries de l’Horta Sud».

Fomentar l’ús de la bici
AE-Agró posa l’accent en la necessitat de potenciar i fomentar l’ús de la bicicleta per a reduir les emissions de diòxid de carboni a l’atmosfera i combatre l’emergència climàtica «que, per cert, ha sigut la causa de la mortal dana del 29 d’octubre».
A més, alerta que «continuar apostant per la indústria de l’automobilisme i desincentivar altres mitjans més respectuosos és continuar comprant bitllets perquè un esdeveniment catastròfic torne a assotar prompte» el País Valencià, ja que recorda que «bona part de les pèrdues del 29 d’octubre es van veure agreujades pels milers de cotxes arrossegats per l’aigua»: «Continuar insistint en aquest model que anteposa el cotxe per damunt de tot, és una completa imprudència».
Els ecologistes denuncien que «això és el que està passant amb les obres de la CV-400, que mai tallen el pas de vehicles de motor però sí de bicicletes i vianants». També critiquen que s’han començat coincidint amb Falles, una data «profundament desencertada» per la quantitat de desplaçaments a València.
«És certament dolorós veure que el mateix tram per als vianants i ciclistes que els dies posteriors a la dana va possibilitar l’arribada de milers de voluntaris i voluntàries de tota Espanya, que ens van traure literalment del fang, es talle en diversos trams sense alternativa», lamenten.
Per tot això, demanen que s’executen les obres oportunes, oferint alternatives de circulació per a la mobilitat responsable a peu i amb bicicleta, «molt senyalitzades i almenys amb el mateix entusiasme amb el qual es faciliten les coses al vehicle de motor».