M. (Té por a donar el seu nom complet), estudiant de primer del Grau en Comunicació Audiovisual al Campus de Gandia (la Safor) de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha denunciat a través de Joves Pel Valencià una situació que considera “greu i insostenible” pel que fa als drets lingüístics de l’alumnat valencianoparlant. Segons la documentació aportada, totes les assignatures teòriques del grau s’imparteixen íntegrament en castellà, tot i que la Llei 4/1983 d’ús i ensenyament del valencià estableix l’obligació d’incorporar la llengua pròpia del territori al sistema educatiu universitari.
La jove explica que es va matricular “expressament amb la intenció de cursar assignatures en valencià”, però que en revisar l’horari va comprovar que “cap de les assignatures del grau s’imparteix en valencià, ni tan sols les pràctiques en alguns casos”. En una de les queixes formals tramitades a través del sistema SQF-8720, M. reclama informació, mesures i una revisió de la planificació docent perquè “no es pot garantir l’aprenentatge universitari en valencià oferint només pràctiques puntuals”.
La subdirectora d’Ordenació Docent del campus, Victoria Torres Bosch, va justificar en diversos correus als quals ha tingut accés Diari la Veu la situació actual al·legant que només hi ha un grup de teoria i que aquest s’imparteix en castellà per “atendre adequadament tot l’alumnat, tant valencianoparlant com castellanoparlant”. A més, assenyala que “la llei no implica que tota la docència haja d’impartir-se en valencià ni que haja d’existir una oferta equilibrada en ambdues llengües”.
M., però, rebutja aquesta interpretació i respon que “el dret a rebre docència en valencià és individual, no només institucional”, i recorda que el Decret 187/2022 sobre competència lingüística del professorat universitari estableix que els docents han de disposar de capacitació adequada. També considera feble l’argument de la presència d’estudiants de fora, perquè “tots els estudiants han tingut contacte amb el valencià durant l’educació obligatòria”.
La conseqüència, segons denuncia, és que el valencià esdevé residual en un grau on l’alumnat hauria de dominar el llenguatge tècnic en ambdues llengües oficials. “Quan les classes teòriques són en castellà, es produeix un desplaçament lingüístic evident”, afirma.
Per això, l’alumna demana formalment que es revise la planificació docent i s’oferisca almenys un grup teòric en valencià, tal com ja ocorre en altres universitats públiques de territoris amb llengües cooficials. Resta a l’espera de noves respostes institucionals. Diari la Veu ha contactat amb l’UPV per via telefònica, però no s’ha respost la telefonada, de moment.






