Un informe jurídic de l’Ajuntament de València adverteix que la proposta de canviar la denominació de la ciutat per la versió bilingüe «Valéncia/Valencia» –és a dir, amb l’accent tancat seguint les secessionistes Normes del Puig– «excedeix les competències legals que se li atorguen al municipi, ja que la normativa lingüística» al País Valencià la fixa l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), segons estableix l’article 41 de l’Estatut d’Autonomia. Per tant, no seguir els criteris de l’AVL «infringiria l’ordenament jurídic».
Així figura en l’informe realitzat després de la sol·licitud dels grups municipals de Compromís i PSPV sobre el punt quatre de la Comissió informativa de Benestar Social, Educació, Cultura i Esports, celebrada el 19 de setembre de 2023, sobre el procediment, d’acord amb el Decret 69/2017, de 2 de juny, per a canviar l’actual denominació només en valencià (València) per la versió «bilingüe» «Valéncia/Valencia», de conformitat amb les Normes del Puig, que propugnen entitats com la Reial Acadèmia de Cultura Valenciana o Lo Rat Penat, que neguen la catalanitat de la llengua dels valencians apartant-se dels criteris científics i filològics.
Sobre aquest tema, l’informe assenyala que no hi ha «res a objectar des del punt de vista jurídic» sobre l’inici del procediment de canvi de denominació del municipi, ja que s’ha de regir pel Decret 69/2017, de 2 de juny, tal com se cita en el dictamen.
Afegeix que, també des del punt de vista jurídic, res impedeix que el Ple de l’Ajuntament propose la denominació amb l’accent tancat. Així, explica que es tracta només de la iniciació del procediment que «ha de comptar amb aprovacions municipals posteriors, previ informe de tècnics experts lingüistes i l’aprovació definitiva posterior de la Generalitat Valenciana, previ informe de l’AVL».
«Es tracta, en conseqüència, d’una proposta d’inici, és a dir, d’una manifestació de voluntat o de desig que s’ha de concretar en un futur, prèvia la tramitació legal oportuna, i d’una proposta de denominació que ha de sotmetre’s, com s’ha dit, a informes i aprovacions posteriors», aclareix.
No obstant això, respecte a que el canvi de denominació siga de conformitat amb les anomenades Normes del Puig, l’informe jurídic de l’Ajuntament entén que, «a més que pot entrar en contradicció amb el primer incís del dictamen –quan diu “d’acord amb el Decret 69/2017”–», l’acord municipal «s’excedeix de les competències legals que se li atorguen al municipi, ja que la normativa lingüística a la Comunitat Valenciana la fixa l’AVL, de conformitat amb el que es disposa en l’article 41 de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana». En conseqüència, adverteixen que l’acord en aquest punt «infringiria l’ordenament jurídic».
Finalment, pel que fa a l’al·lusió a «l’aval» de la «Real Academia de Cultura Valenciana, Lo Rat Penat i altres institucions representatives de la cultura autènticament valenciana», a les quals al·ludeix el dictamen, si la intenció de la Comissió informativa de Benestar Social, Educació, Cultura i Esports o del Ple és que aquestes institucions informen en el procediment, «res caldria objectar des del punt de vista estrictament jurídic».
Però aclareix que «tot això sense perjudici de les aportacions que es puguen dur a terme per altres entitats en el tràmit d’informació pública i de l’informe preceptiu i vinculant de l’AVL, que ha de ser sol·licitat per l’òrgan competent de la Generalitat, amb caràcter previ a la resolució definitiva del canvi de denominació del municipi».




