Diari La Veu del País Valencià
Quin és l’estat de salut del valencià a les xarxes socials i a les plataformes de continguts?

La plataforma Poblet.info, constituïda com a espai on s’ubiquen les persones del País Valencià que generen continguts en valencià, ha fet una anàlisi estadística dels continguts valencians creats en valencià a les xares socials durant l’últim any.

L’autor de l’informe, Aitor Muñoz, constata que «el consum audiovisual ha canviat de forma vertiginosa els últims anys», i explica també que la llengua i la cultura valencianes «pateixen una situació de discriminació infinitament més gran» en aquest context virtual que al món físic, atès que «els algoritmes de les plataformes i l’autoodi de tants valencians» perjudiquen el valencià en un àmbit com el de les xarxes socials, «un espai globalitzat on es tendeix a la comunicació de la manera més global possible, és a dir, perquè t’entenga el major nombre de persones possible», perjudicant així les cultures minoritzades i beneficiant els continguts virals, normalment fets en llengües hegemòniques.

Segons l’estudi, Youtube és la xarxa de continguts que més rellevància està perdent, atès que les xarxes socials s’estarien imposant. «En un moment en què cada vegada més s’estilen els vídeos dinàmics i en format vertical, Youtube ha quedat en segon terme per a creadors i consumidors». Entre l’agost del 2022 i l’agost d’enguany només s’han sumat dos canals de Youtube en valencià –de 49 a 51– i s’hi ha afegit 13.000 subscriptors, de 67.447 a 80.901, en el conjunt d’aquests canals.

Xifres que demostren que, malgrat la pèrdua de presència de Youtube, la plataforma segueix activa. Hi destaca el creixement de visites del canal d’Aina Monferrer, que ha superat el milió gràcies als 210 vídeos d’aprenentatge de llengua que ofereix al seu canal. Altres canals exitosos són Patà i Avant, Home Roig i Gos Pelut o Alvamoll7.

Pel que fa a Instagram, aquesta és la xarxa social amb més comptes enregistrats a Poblet.info. «En aquesta plataforma, on inicialment només es podien publicat fotografies i vídeos sense esperar un gran impacte, es va sumar a la moda TikTok amb els reels, vídeos curts en vertical que han donat nova vida al consum d’aquesta xarxa pel que fa a la creació de contingut», indica l’estudi d’Aitor Muñoz. De l’agost de l’any passat al d’enguany, Poblet.info ha passat de tindre 51 comptes enregistrats a tindre’n 69, comptes que sumen el mig milió de seguidors.

L’usuari Fran Tudela, conegut com a Cabrafotuda, és líder en aquesta xarxa, com també ho és en TikTok, i altres comptes com tres.voltes.rebel o larutadelsesmorzars també són referents a Instagram, «la xarxa de socialització per excel·lència» i «un bon espai per a difondre continguts i aconseguir un gran impacte en poc de temps».

Sobre TikTok, aquesta xarxa és la que més s’ha popularitzat darrerament, i Poblet.info ha passat de tindre’n enregistrats 33 comptes a 40, que sumen 470.000 seguidors. Cabrafotuda, com s’ha dit, és l’usuari més seguit, i també destaquen Apitxat i alegriadepoble. L’estudi deixa clar que «en el terreny experiencial més que estadístic, a TikTok sí que s’aconsegueix tindre una major visibilitat davant del públic consumidor o no consumidor dels creadors en valencià, és a dir, TikTok sí que recomana amb més freqüència els continguts en valencià a tot tipus de consumidors».

Quant a Twitch, la plataforma de l’streaming per excel·lència, aquesta és la xarxa on els continguts compartits en valencià tenen menys impacte, i en un any Poblet.info ha passat de tindre 29 canals enregistrats a 32, que sumen més d’11.000 seguidors. Els creadors «amb més constància» són TeteJunior i Simmer_Valenciana, i des de la plataforma indiquen que «Twitch és la plataforma menys consumida i amb menys creadors de continguts en la nostra llengua atesa l’alta complexitat i el peculiar format que s’hi consumeix». En canvi. «a Twitch s’aconsegueix crear una comunitat molt fidel, ja que aquest format permet el feedback directe i constant entre creadors i espectadors».

L’últim canal analitzat és el dels podcast, «el que més ha crescut en nombre de creadors el darrer any». Aquest format, hereu de la ràdio, és difícil d’estudiar per a detectar-ne la repercussió, i a Poblet.info han passat d’enregistrar 45 podcast a tindre’n 58. Destaquen els programes deparkineo, El Dolcet Pal Cafè, Greuges Pendents, Gent Ràndom, Club Babalà, Baix la Lluna i Obrim Portes.

Per últim, pel que fa a les conclusions globals, des de Poblet.info consideren que «la creació de continguts a les xarxes socials en la nostra llengua està en augment, especialment la seua visibilitat. Com més creadors hi haja major serà l’oferta i, per tant, major la visibilitat. En TikTok especialment és on més es nota el flux de públic entre creadors, Instagram és la xarxa on més ha crescut el nombre de seguidors, en Youtube segueixen trionfant els continguts que no caduquen, com els d’aprenentatge, el podcast és el format més en auge per als creadors i en Twitch és on es genera major vincle amb la teua comunitat».

També admeten que el nombre de creadors de contingut en valencià és molt baix, i detecten que l’espai de les xarxes tracta millor els creadors de continguts en llengües majoritàries. Per això, des de Poblet.info celebren que, malgrat les dificultats, «hi haja gent amb consciència i decidisca deliberadament crear contingut en la nostra llengua, en lloc de fer-ho com marquen canònicament les xarxes socials».

Documents

Comparteix

Icona de pantalla completa