La I Trobada de Joves de Plataforma per la Llengua, un esdeveniment pensat per “connectar joves compromesos amb la llengua i el territori, crear xarxa i reivindicar l’ús social del valencià en tots els àmbits de la vida”, ha tingut lloc a aquest cap de setmana a Xodos (l’Alcalatén). L’activitat s’ha desenvolupat en el marc de l’Aplec de Penyagolosa, amb l’objectiu de donar a conéixer el territori i enfortir l’ús del valencià entre el jovent.
Els participants van arribar a Xodos en dos autobusos organitzats per l’entitat, un des de Barcelona i un altre des de València. Durant el cap de setmana, van gaudir d’un programa divers: concerts, tallers, contacontes i espais de reflexió.
Divendres a la nit, els grups Primavera Valenciana, Fetus i Hereus van posar música a l’obertura. Dissabte, els més menuts van disfrutar del contacontes “El ventall d’Aitana”, i la fira d’entitats va obrir la participació a col·lectius diversos.

Un dels moments centrals va ser la ponència del cicle “Pensem les llengües“, amb un diàleg entre els docents Xavier Serra i Marina Macià sobre el perill d’extinció de les llengües al món. La xarrada, que va omplir la sala, va comptar amb la presència del president de l’entitat, Òscar Escuder.
Diumenge, Dani Miquel va obrir la jornada amb un concert a la plaça de la Font. Tot seguit, es van oferir tallers de colp de guitarra, canyetes, postisses i ball de jota. La cloenda va anar a càrrec de la Rondalla d’Atzeneta i de Noèlia Llorens Titana, abans de la cloenda.
Els joves de Plataforma per la Llengua també van participar en altres activitats de l’Aplec, com ara el taller de muixerangues, l’actuació de la Conlloga Muixeranga de Castelló de la Plana i concerts de La Fulla, Pepet i Marieta, Roba Estesa i Àcid + FMP Crew.
Durant la trobada, es va desplegar una pancarta amb el lema “La llengua no es toca”, consigna de la campanya que visibilitza el compromís amb el valencià als centres educatius. La pancarta també recollia els motius pels quals moltes persones han escollit el valencià com a llengua base en la consulta al centres educatius.