Que l’alumnat dels nostres centres educatius, des d’infantil fins a persones adultes, prenga la paraula és intrínsecament bo. No només per a elles i ells, sinó també per a la salut de la llengua, de l’escola i de la societat. Les formes d’expressió oral que ens possibiliten les TIC (presencial i 2.0) i el tractament integrat de llengua i continguts (TILC) ens ha de permetre una de les transformacions imprescindibles del nostre sistema educatiu: posar-se al dia, engrescar tota la comunitat educativa i ajudar a fer més plena la vida de les persones en una societat plurilingüe des del valencià.

Introducció

L’ús d’una llengua és sobretot l’ús oral: si no es parla, si no s’usa en tots els àmbits de la comunicació oral quotidiana, la llengua deixa de fer la seua funció bàsica i primordial, i començarà a passar a un altre estatus: serà en un temps indeterminat una llengua morta.

La transmissió de la cultura s’ha fet tradicionalment a través de l’oralitat i la interacció: des del bon dia de cada dia, a les receptes de cuina o als contes a la vora del foc. Però és un fet que, sobretot des de l’aparició de la ràdio i després de la televisió, la llengua que no ha disposat d’aquests mitjans de comunicació de masses al seu abast ha anat perdent àmbits d’ús i, per tant, parlants.

Ara, amb l’aparició i el consum d’Internet estés pertot arreu, i més encara de les xarxes socials, si la llengua no hi és present, deixa de complir la missió de transmissió de la cultura i, a més, deixa de tindre prestigi social. En el nostre cas, si el català per a l’alumnat arreu del domini lingüístic és només una assignatura, deixa de tindre tot el valor social que li cal per a ser una llengua de relació i, per tant, una llengua normal.

La ràdio als centres educatius

Si volem que l’ús social del valencià s’incremente en escoles i instituts (i no siga només una matèria curricular), cal que l’alumnat i el professorat visquen situacions comunicatives orals reals.

Ací és on la ràdio (i la seua aliada, la narrativa transmèdia) complirà el paper de dur a l’oralitat compartida totes les situacions d’interacció social possibles i, per tant, de fer que puguem eixamplar la nostra capacitat d’expressió oral en tots els registres lingüístics.

Amb la #RàdioDigitalalAula podem treballar continguts curriculars i no curriculars. Això vol dir que tota l’activitat comunicativa, en hores lectives o no, es pot oralitzar i a més enregistrar (i a posteriori també analitzar, si molt convé), d’acord amb el nivell lingüístic i acadèmic del nostre alumnat.

Què treballem amb la ràdio escolar

Llengua per tots els costats, oral i escrita, per dalt i per baix, a més de treballar en equip i tot tipus de registres. Amb la Ràdio Digital a l’Aula redactem i llegim, escoltem i parlem. I sempre practiquem l’adequació, la coherència i la cohesió lingüística en situacions comunicatives reals, com ja hem apuntat.

Podem treballar per matèries, per àmbits i per projectes, però estem eixint constantment de la nostra zona de confort oral perquè hem de parlar sí o sí sobre continguts sempre diferents. A més, podem utilitzar tots els nivells de llengua corresponents al del nostre alumnat.

I tot això, amb la projecció ulterior a tota la comunitat educativa, famílies incloses, a través dels webs i blogs de l’aula, nivell, cicle, departament o del centre educatiu. Fins i tot, podríem fer correspondència escolar sonora a la manera de l’escola moderna de Célestin Freinet, per exemple.

Experiències diverses

Radioescola és un projecte d’Escola Valenciana que, com es defineix al seu web, és una xarxa de ràdios escolars que ‘fan podcast en valencià usant la ràdio com a ferramenta d’aprenentatge i diversió’.

Després d’uns quants anys de funcionament d’aquest interessantíssim projecte, caldria redefinir-lo, actualitzar-lo amb noves propostes i reptes, i dotar-lo de més mitjans a fi d’eixamplar la xarxa d’escoles que facen ràdio o utilitzen el podcast com a ferramenta de treball d’oralitat a l’aula.

En ple confinament, amb diverses institucions i entitats d’ací i d’arreu del domini lingüístic, vam llançar el projecte-campanya #FemRàdioTeatreDesDeCasa a fi de continuar treballant la comunicació oral compartida en la distància. Així, escoles com la d’Almenara (Plana Baixa) (a la qual ja podrien canviar-li el nom, per cert) van produir, entre altres, l’obra de teatre radiofònic Expedició Aqua 24 amb la participació i el treball col·lectiu de totes les veus de l’aula de 6éB.

El projecte va incloure, fins i tot, un cartell dissenyat ad hoc per Marc-Andreu Fenollosa i Arrufat, com a il·lustrador, i per Manuel Gimeno Nàcher, com a dissenyador gràfic.

Per posar un exemple d’altres experiències significatives, citarem el cas de Ràdio Estalella que aquest juny passat ha fet el seu programa 2.957, realitzat en directe i durant l’hora del pati de l’Escola del Doctor Josep Estalella i Graells, a Vilafranca del Penedès, a la comarca de l’Alt Penedès, a Catalunya.

Com el seu alumnat ens demostra, els continguts de la ràdio feta a l’escola poden ser d’allò més variats: des de la frase o la paraula del dia al menú del menjador del centre, tot passant per l’efemèride (de l’escola, del poble, de la comarca, de tot Catalunya o del món), les narracions de la setmana o de la jornada, les notícies del centre o les celebracions dels dies més assenyalats on, tot i que la ràdio és en català, dona cabuda a totes les llengües de l’escola en activitats periòdiques.

Una mostra permanent

Encara que ja porta setze edicions, el Festival TIRANT AVANT ESCOLARS, per a produccions audiovisuals realitzades per centres de tots els nivells educatius, des de 2017 va incloure-hi també les produccions de podcast i ràdio de qualsevol nivell, i s’ha convertit així en la plataforma per poder escoltar i compartir produccions de tota mena de continguts sonors.

Atès que enguany la proposta serà la fer activitats, sobretot formatives i divulgatives, tot al llarg del curs acadèmic 2022 i 2023, a partir de l’1 de setembre podreu trobar més informació al web www.tirantavant.cat, ara en construcció. S’hi inclourà també el projecte-campanya #elcursdelAINA que promourà la locució de frases com a activitat d’oralitat a l’aula a tots els nivells educatius.

Aquesta temporada, a més a més, À Punt Ràdio aplegarà als cinc anys d’emissions en antena i Catalunya Ràdio complirà els 40 anys a les ones, dues efemèrides que ens ajudaran a proposar activitats especials abans, després i durant la celebració del Dia Mundial de Ràdio, el 13 de febrer.

Mitjans tècnics i Tallers de formació

Pel que fa als mitjans tècnics imprescindibles per a poder fer Ràdio Digital a l’Aula, cada centre s’ho planteja de diferent manera. Des dels centres que opten per la compra de taules de so, micròfons, auriculars, etc., etc., gràcies a les subvencions als projectes d’innovació educativa, fins als qui opten per utilitzar material gratuït o ja amortitzat: ordinadors a l’aula i a casa, mòbils i aplicacions lliures, com ara el programa Audacity, gratuït i compatible amb tots els sistemes operatius, i a més integrat al LliureX, una distribució de Linux instal·lada a tots els ordinadors dels centres públics valencians.

Pel que a la formació respecta, hi ha totes les possibilitats des dels Tallers de mostra per a l’hora de classe fins a la possibilitat de fer-ne de més extensos amb diverses sessions en les quals desenvolupar habilitats orals en diferents gèneres i formats radiofònics, periodístics i literaris: noticiaris, cròniques, reportatges, entrevistes, magazins, entreteniment, ficció radiofònica… Tot això a l’aula i amb la projecció corresponent després a tota la comunitat educativa, especialment a les famílies.

En definitiva

Treballar l’oralitat amb les ferramentes, el mètode i la difusió pertinents ens donarà un plus d’implicació i de protagonisme individual i col·lectiu del nostre alumnat que, sense cap mena de dubte, ens ajudarà a estimular el treball pedagògic a l’aula i fora d’ella.

Eixamplar les possibilitats creatives i expressives del nostre alumnat, incloent-t’hi totes les veus de l’aula, farà que el seu pas per l’escola tinga un valor afegit inestimable.

I, a més, haurem ajudat a prestigiar socialment la llengua

Comparteix

Icona de pantalla completa