La Direcció General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme ha encarregat l’elaboració, per primera vegada, d’un baròmetre que es preveu que siga anual i que té com a objectiu «monitorar l’ús de la llengua en intervals temporals més breus, amb la finalitat d’obtindre informació que permeta dissenyar i implementar iniciatives a curt termini».
Segons les conclusions més destacades d’aquesta enquesta sobre l’ús del valencià en diferents àmbits de la societat, els ciutadans del País Valencià «estan cada vegada més convençuts que parlar en valencià davant les diverses administracions és tan natural com fer-ho a casa». De fet, apunta, des del 2021, els valencianoparlants que s’adrecen a l’Administració local en aquesta llengua han pujat més de 8 punts; en l’estatal, quasi 11 punts, i en l’autonòmica, 9,5 punts. Així mateix, s’aprecia un augment de l’ús del valencià a la consulta mèdica, que ha pujat 6 punts respecte al 2021.
El director general de Política Lingüística, Rubén Trenzano, ha assenyalat que «després de l’última enquesta sobre coneixement i ús del valencià que vam publicar recentment, s’ha decidit impulsar el primer baròmetre exclusivament sobre ús en diferents àmbits, perquè l’enquesta es va fer telefònicament el 2021, en plena pandèmia, i volíem tindre una radiografia actual més detallada amb grups d’anàlisis presencials dins d’un context de normalitat, la qual cosa ens ha permés inicialment comparar els resultats del baròmetre amb les enquestes anteriors, les del 2015 i el 2021, preferentment».
«L’enquesta del 2021, publicada i analitzada a finals de l’any passat, donava uns resultats positius respecte a la competència i el coneixement de la llengua per part de la gent, però ens preocupaven els resultats de l’ús, i, per això, no hem volgut esperar cinc anys més per a poder tindre sobre la taula un testatge específic de l’ús, que serà anual i que ens permetrà actuar de manera més ràpida i en àmbits molt específics, amb mesures que incentiven i promoguen l’ús del valencià», ha afegit Trenzano.
El baròmetre presenta tres indicadors d’usos: un per a l’àmbit personal, un altre per al professional i l’últim per a l’àmbit públic. Un indicador és una xifra senzilla que ofereix una visió immediata. Amb aquest primer baròmetre, s’obté la primera xifra en cadascun dels àmbits per a comparar-la amb les onades anuals que es faran a partir del 2024. Les preguntes d’usos que s’han fet a peu de carrer del baròmetre són les mateixes que es van formular en anteriors enquestes de coneixement i ús, detallen els responsables de la iniciativa.
Respecte a l’indicador de l’ús en l’àmbit personal, es contempla la utilització del valencià a casa, amb les amigues i els amics, en missatges privats, amb el veïnat i al carrer amb persones desconegudes. Pel que fa a l’indicador de l’ús en l’àmbit professional, s’ha analitzat la comunicació en valencià amb els companys de treball i amb usuaris, clients i proveïdors.
En el cas de l’indicador de l’àmbit públic, s’ha explorat l’ús en les associacions festives o culturals, en els grups i clubs esportius, a les botigues tradicionals, en les grans superfícies comercials, en els bancs i les caixes d’estalvi, en l’Administració local, autonòmica i estatal, i en la consulta mèdica.
Ús personal: 56,5 sobre 100
Quant a l’àmbit personal, l’ús del valencià se situa en l’indicador de 56,5 sobre 100. Respecte de cada ítem analitzat dins d’aquest grup, en tots els casos s’observa un lleuger increment respecte a l’enquesta del 2021. Per exemple, l’ús a casa s’incrementa en 9 punts; amb els amics i amigues, s’incrementa més de 6 punts; amb el veïnat, 5 punts, i al carrer amb desconeguts, 3,5 punts.
Quant a l’ús del valencià en el treball, l’indicador se situa el 56,3 sobre 100. Entre companyes i companys, s’incrementa més de 5 punts respecte a l’apartat de l’ús de l’enquesta de 2021; pel que respecta a parlar en valencià entre usuaris, clients i proveïdors, baixa del 19,4 al 19,1.
En l’ús en l’àmbit públic, el baròmetre se situa en el 56,2 sobre 100. En casos com la comunicació a les botigues tradicionals, l’ús del valencià del baròmetre del 2023 puja més de 8 punts respecte al 2021. En les grans superfícies comercials, s’incrementa en més de 3 punts, i, en la comunicació de les persones valencianoparlants en els bancs i caixes d’estalvis, l’augment és de quasi 4 punts.
El baròmetre del 2023 indica que l’augment de l’ús del valencià és generalitzat. Com s’ha dit abans, des del 2021, els valencianoparlants que s’adrecen a les diferents Administració en aquesta llengua han pujat.
«Vistos els resultats, i malgrat que s’aprecien lleugeres recuperacions en l’ús de la llengua en diferents situacions de vida, considerem que cal incentivar-lo amb polítiques valentes perquè les persones valencianoparlants es troben còmodes i puguen viure en valencià amb total normalitat sense haver de canviar de llengua», ha recalcat Rubén Trenzano.