L’informe titulat «Ús de les llengües en els mitjans de comunicació de la Comunitat Valenciana, 2023», elaborat per l’empresa d’estudis d’opinió i mercat Investratègia i encarregat per Presidència de la Generalitat Valenciana, explica de manera exhaustiva en 82 pàgines l’estat del valencià en els mitjans de comunicació.
Els elaboradors de l’estudi, aprofitant els seus contactes amb els responsables dels mitjans, van recollir informació relativa a l’ús de les llengües en el tracte telefònic amb els treballadors de les empreses de comunicació. Segons s’indica a la investigació, els qui han fet l’estudi poden sentenciar que, en cridar als telèfons dels mitjans valencians, en la gran majoria de vegades els han respost directament a la trucada (87,7%), mentre que en un 12,3% dels casos tenien com a interlocutor un contestador automàtic.
L’ús del valencià en aquestes eines d’atenció indirecta és baixíssim. Només el 9,3% de les emissores de ràdio atenen en valencià a través d’un contestador, i el 100% dels periòdics digitals i de les televisions atenen només en castellà a través d’aquest espai.
Pel que fa a l’atenció personal, aquesta es fa en un 86,3% dels casos en castellà. «El valencià es podia sentir com a llengua inicial de contacte sols en el 13,8% dels casos i, curiosament, ningú va utilitzar fórmules vàlides per a les dues llengües, com per exemple l’expressió “hola!” o dir sols el nom de la companyia en agafar el telèfon. Una vegada més la tipologia de mitjans no resulta decisiva, ja que les proves estadístiques implementades no adquireixen suficient evidència empírica al nivell d’error que estem remenant», indiquen els autors de l’estudi.
Alhora, si l’enquestador, tot i ser contestat en castellà, continuava parlant en valencià amb el seu interlocutor, en l’absoluta majoria dels casos (99%) aquest mantenia el castellà, i només l’1% demanava a l’enquestador continuar parlant en castellà.