L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), l’entitat estatutària amb competències normatives sobre el valencià en tot el País Valencià, ha enviat una carta a la ministra d’Educació i Formació Professional, Pilar Alegría, en la qual manifesta que la «Propuesta de nuevo modelo de pruebas de acceso a la universidad y su implantación gradual» no garanteix la competència lingüística en cap llengua, siga oficial o estrangera.
A finals de juliol el Ministeri va presentar a les comunitats autònomes una reformulació per a fer una selectivitat amb menys exàmens i amb un exercici general de maduresa de l’alumnat. El model definitiu només constaria de dues proves. D’una banda, es mantindria l’examen d’una assignatura del Batxillerat; i, de l’altra, l’exercici de maduresa, que substituïx les cinc proves comunes que es feien en el model anterior (valencià, castellà, llengua estrangera, història i l’assignatura de la modalitat de Batxillerat triada per l’alumnat), passaria a comptar un 75% de la nota.
Per a l’AVL la nova prova proposada per als continguts de llengua no permet avaluar adequadament les competències comunicatives, metalingüístiques i literàries, atés que «l’examen es basa en qüestions de resposta tancada, semiconstruïda i amb un marge molt escàs per a l’expressió oberta». «La prova no garanteix estes competències que són imprescindibles en la formació d’una persona universitària», adverteix l’ens.
Així mateix, l’Acadèmia considera que l’avaluació de les llengües oficials i de la llengua estrangera en una prova única i global, com assenyala la iniciativa del Ministeri d’Educació, «difícilment» podrà valorar de manera precisa la capacitat d’expressar-se en cadascuna d’aquestes llengües. A més, assegura que la prova plantejada no permet avaluar la capacitat d’anàlisi dels factors que condicionen el context sociolingüístic en general, i en particular el del valencià.
Per tot això, l’AVL mostra la seua preocupació i demana al ministeri que reconsidere la seua proposta i opte per una prova específica per a avaluar la competència comunicativa, metalingüística i literària en cadascuna de les llengües del currículum (les oficials i l’estrangera), així com la capacitat d’anàlisi del context sociolingüístic.

