Diari La Veu del País Valencià
La major part de les grans empreses hoteleres amb seu social en el domini lingüístic no tenen les webs en català

Plataforma per la Llengua denuncia que la majoria de grans companyies hoteleres amb seu social al domini lingüístic no tenen la pàgina web en català. Tal com explica l’entitat, seguint el rànquing mundial dels grups hotelers més grans per nombre d’habitacions, apareix en la 19a posició el Meliá Hotels International; en la 29a, el Barceló Hotel Group; en la 32a, el Riu Hotels and Resorts; en la 47a, l’Iberostar Hotels and Resorts; en la 67a, l’Eurostars Hotel Company; en la 87a, H10 Hotels; en la 101a, el Palladium Hotel Group; en la 103a, el Grupo Piñero; en la 111a, Catalonia Hotels & Resorts; i, per acabar, en la 143a, el Princess Hotels and Resorts.

D’aquestes deu companyies, únicament dues tenen el català disponible al web: H10 Hotels i Catalonia Hotels & Resorts. Pel que fa a la resta, tot i que la majoria tenen webs multilingües amb un mínim de set llengües, el català no hi té presència.

Pel que fa a les principals companyies de les illes Balears, el Barceló Hotel Group inclou onze llengües diferents; RIU Hotels & Resorts en té nou; Palladium Hotel Group n’incorpora set, el mateix nombre que Iberostar Hotels and Resorts; i Meliá Hotels Internacional disposa de dihuit llengües a la seua pàgina web, però cap d’elles no és el català. Grupo Piñero només té el web en castellà i en anglès.

Les companyies catalanes Eurostars Hotel Company i Princess Hotels and Resorts tampoc no inclouen el català a les seues pàgines web. La primera disposa de huit opcions lingüístiques diferents, i la segona inclou només l’anglès, el castellà i l’alemany.

Plataforma per la Llengua assegura que es posarà en contacte amb aquestes companyies per demanar-los «que incorporen la llengua catalana com més prompte millor».

La situació canvia sensiblement si es posa el focus en els hotels de luxe. Per exemple, Plataforma per la Llengua ha aconseguit que l’Hotel Mandarin Oriental, situat al passeig de Gràcia de Barcelona, haja començat a incorporar el català a la seua pàgina web, «tot i que ho està fent de forma progressiva». En aquest cas concret, Plataforma per la Llengua els ha demanat fer aquest pas en diverses ocasions.

En aquesta mateixa línia, l’entitat ja va aconseguir, l’any 2020, que l’Hotel Arts, una de les icones arquitectòniques de referència a la ciutat de Barcelona, incorporara el català al web. De fet, dels hotels més idiosincràtics de la capital catalana, l’Hotel Majestic té el web en català, així com Casa Fuster, l’Hotel Palace, W Barcelona o l’Hotel Ohla. En canvi, l’Hotel Sofia no inclou la llengua catalana.

Segons asseveren des de l’ONG del català, la indústria turística té un gran pes socioeconòmic als territoris de parla catalana. L’any 2019, a les illes Balears es comptaven 641.145 places d’allotjament. A Catalunya, aquesta xifra assolia les 700.000 places, i al País Valencià s’elevaven fins a les 521.357. Pel que fa al nombre total de visitants d’aquell any, en milions, les illes Balears en van tindre 19,6; Catalunya 38,6; i el País Valencià 8,7 milions de visitants. Pel que fa a l’impacte al PIB, a les illes Balears la indústria del turisme es calcula que representa el 48%, a Catalunya el 12% i al País Valencià el 13,2%.

Si bé en el transcurs de la pandèmia de covid-19 aquestes dades es van veure radicalment afectades a la baixa, les previsions actuals apunten que, aquest 2023, les xifres s’aniran atansant a les d’abans de la pandèmia.

Comparteix

Icona de pantalla completa