Aquest dimarts s’ha presentat a Donostia l’informe de l’observatori 2022 del domini basc .eus. L’acte ha transcorregut de la mà del director de la Fundació PUNTUEUS, Josu Waliño, i de la directora de màrqueting, Lorea Arakistain. Els han acompanyat el coordinador de l’Aliança per la presència digital del català, Albert Cuesta, el president d’Euskal Wikilarien Kultur Elkartea, Luistxo Fernández, i el director de la Fundació .cat, Roger Serra.
Enguany, a més a més de presentar les dades més rellevants del domini .eus, bona part de l’observatori s’ha centrat a analitzar els indicis d’una eventual discriminació del basc en el servei de cerca de Google. En la mostra analitzada per PUNTUEUS s’ha pogut confirmar un descens important en termes de visibilitat de l’eusquera a Internet.
«Google respon a les cerques d’usuaris euskalduns amb resultats en castellà. Això té greus conseqüències perquè exclou el basc i porta els usuaris a navegar en castellà, reduint la visibilitat del nostre idioma a Internet», ha explicat Waliño. El director de la Fundació PUNTUEUS ha precisat que portaran a terme una anàlisi detallada de l’impacte de les cerques en basc de cara a adoptar possibles mesures correctores.
Per la seua banda, els responsables de la Viquipèdia en eusquera també han detectat un canvi en l’algoritme de Google i segons ha explicat el president d’Euskal Wikilarien Kultur Elkartea (EWKE), Luistxo Fernández, «estem preocupats perquè tenim proves que alimentem bé la Viquipèdia en eusquera, però des de l’any passat estem perdent tràfic en alguns àmbits concrets. Estem convençuts que la clau està en les cerques derivades des de Google».
El domini PUNTUEUS va començar a cercar indicis de la discriminació de l’eusquera a Google quan es va presentar l’informe de posicionament de l’Aliança per la presència digital del català. Durant la presentació de l’observatori del domini .eus, el coordinador de l’Aliança, Albert Cuesta, ha explicat que a l’hora de fer les cerques s’ha analitzat la influència de l’algoritme de Google en la visibilitat del català i s’ha arribat a la conclusió que a partir de la primavera del 2022, està prioritzant els resultats del castellà enfront del català, independentment de l’idioma en què es faça la cerca.
Amb aquestes noves dades es confirma que el problema del posicionament amb Google no afecta només el català, com va mostrar l’informe de l’Aliança sinó que altres llengües també poden estar afectades.

