La Generalitat de Catalunya i diverses entitats que treballen per la llengua catalana en tots els àmbits s’han conjurat aquest dijous per solucionar conjuntament i de forma coordinada el problema pel qual, segons indica l’executiu de Pere Aragonès, el català ha perdut posicionament en les cerques a internet. El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, la secretària de Polítiques Digitals, Gina Tost, i el secretari de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, s’han compromés a «revertir la situació» durant una reunió de treball amb les entitats que ha tingut lloc aquest dijous. El govern català afirma que des que es va detectar el problema ha mantingut reunions amb representants d’empreses com Google i diu que la situació afecta diverses llengües.
«Tot i que ara ens ocupen els algoritmes dels cercadors, és evident que cal treballar conjuntament en la defensa del català en tot l’àmbit tecnològic, des de les xarxes socials a les plataformes audiovisuals, electrodomèstics, cotxes i assistents de veu», ha indicat Torrent. Les entitats han demanat que l’esforç s’estenga a tots els àmbits territorials on es parla el català.
Segons explica el govern català, des de fa alguns mesos s’ha detectat un biaix dels resultats de cerques web cap al castellà en detriment del català, de tal manera que es dona preferència a la primera llengua, encara que els resultats també hi siguen en la segona i malgrat que l’usuari tinga configurat el català com a llengua preferent.
Aquest comportament anòmal dels algoritmes de cerca afecta també, segons la mateixa font, altres llengües minoritàries com l’eusquera o el gallec i majoritàries com el francés, que perd preferència davant l’anglés en els resultats de les cerques.
Segons dades pròpies de la Generalitat de Catalunya, la desviació dels resultats de cerques cap al castellà va començar el maig del 2022, però no va ser fins al setembre del mateix any quan va agafar rellevància.
El govern català també indica que el problema té un impacte socioeconòmic, ja que afecta la visibilitat dels continguts en català i en conseqüència les visites i les mètriques internes de les webs en català, que es poden traduir en menys vendes i pèrdua de rellevància.
A banda, alerta que pot comportar una davallada a llarg termini en el posicionament dels continguts en català a la xarxa perquè els mateixos algoritmes de cerca es basen en les pàgines més visitades per «aprendre» quines interessen més l’usuari i, per tant, quines han de prioritzar en les cerques.

