L’Associació Cívica per la Llengua El Tempir d’Elx, el Sindicat de Treballadors i Treballadores de l’Ensenyament del País Valencià – Intersindical Valenciana i Escola Valenciana – Federació d’Associacions per la Llengua ha enregistrat davant la Conselleria d’Educació quasi 2.000 signatures per a reclamar la retirada del decret d’homologació del C1 de valencià.
Les tres entitats van iniciar una campanya virtual de recollida de signatures per a exigir la retirada del projecte de decret del Consell pel qual es regula el reconeixement de la competència lingüística del valencià per a l’homologació dels estudis en el sistema educatiu valencià, que estan en fase de tramitació.
Aquesta iniciativa, expliquen els impulsors, va adreçada sobretot al professorat de valencià dels centres educatius, que ha respost «majoritàriament» amb la seua firma. En total han firmat 840 docents de valencià, el 60% del professorat d’aquesta assignatura, segons els impulsors, que interpreten aquestes xifres com una demostració que «la majoria del professorat que ha de posar en pràctica la mesura s’hi oposa clarament».
Cal recordar que el decret contempla que l’alumnat que aprove amb un 7 o més l’assignatura de valencià al Batxillerat obtindrà el certificat C1 d’aquesta llengua, un títol que sumaria punts per a l’accés a la funció pública.
Les tres entitats impulsores de la recollida es mostren «satisfetes» del resultat de la campanya i insten la Conselleria d’Educació i al conjunt del Consell a retirar el decret. Entre les raons que esgrimeixen figura que la proposta de decret «respon a un pacte polític entre la Conselleria d’Educació i la de Funció Pública», i «no es tenen en compte criteris educatius, pedagògics, lingüístics o sociolingüístcis».
També fan notar que «es trasllada al professorat de valencià una responsabilitat que no li correspon i una pressió terrible davant les famílies i l’alumnat». «Per posar un exemple: a un alumne que es mereix un 7 o més nota en Batxillerat per l’avaluació de totes les competències pròpies del curs, però que no arriba a aquesta nota en les competències establertes pel Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües (per exemple, l’expressió oral o l’expressió escrita), quina nota li haurà de posar el docent, conscient que obtindrà un C1 si li posa un 7 quan realment no compleix els requisits?», plantegen.
En aquesta línia, sostenen que «no és responsabilitat de secundària i batxillerat homologar o acreditar competències lingüístiques, ja hi ha altres organismes que ho fan: escoles oficials d’idiomes, Junta Qualificadora i CIeacova». «L’opció viable per a l’alumnat que puga aconseguir acreditar el nivell C1 de valencià és presentar-se a una prova específica davant els organismes competents», afirmen.
En definitiva, conclouen, «aquest decret repercuteix negativament en el prestigi social del valencià i no contribuirà al seu ús social, aspecte sobre el qual cal una intervenció real i urgent per a evitar el greu retrocés del valencià». «De fet, només cal veure què ha passat en altres territoris del nostre domini lingüístic, on s’han aprovat mesures similars i on els resultats han sigut negatius per a la llengua», conclouen.