Diari La Veu del País Valencià
El síndic de Comptes avisa que publicar plecs de contractació només en castellà incompleix el principi de no discriminació

L’informe del Síndic de Comptes sobre la contractació de la Generalitat al 2021 adverteix de deficiències en la contractació de totes les conselleries, i incideix també en el dèficit de personal al si de l’administració valenciana, fins al punt de considerar que els mitjans actuals «són insuficients per a dur a terme una gestió de l’activitat contractual amb els millors criteris».

Així s’extrau de l’auditoria de compliment de legalitat en la contractació de l’Administració de la Generalitat de l’exercici 2021, que ha publicat aquest dimarts la mateixa Sindicatura i que malgrat informar de manera favorable sobre la gestió, adverteix d’excepcions i alerta d’incompliments de tipus diferents en 37 contractacions no menors.

Entre les anotacions hi ha des del fet «d’incomplir el principi d’igualtat i no discriminació» per publicar el plec només en valencià i no en castellà; no determinar amb precisió la naturalesa i extensió de les necessitats del contracte o no establir la seua durada.

També hi ha casos en els quals no es publica en el perfil del contractant la informació requerida, d’altres en què s’ofereix una «solvència excessiva» i fins i tot s’adscriuen mitjans personals, com ara requisits de solvència addicional que poden limitar la participació de les empreses; o errors en la justificació dels criteris d’adjudicació, entre altres qüestions.

Durant l’exercici 2021, la major part de les conselleries no disposaven d’un procediment formal per a donar compliment adequat a l’article 64 de la Llei de Contractes del Sector Públic (LCSP), en allò referit a adoptar les mesures adequades per a detectar i solucionar els possibles conflictes d’interessos de tot el personal que participa en el procés de licitació.

També s’afirma que en l’exercici 2021, la major part de les conselleries no disposaven d’un procediment formal per a adoptar les mesures adequades per a detectar i solucionar els possibles conflictes d’interessos de tot el personal que participa en el procés de licitació.

Igualment, es critica que només la Conselleria de Participació tenia programada l’activitat de contractació pública i va donar a conèixer el seu pla de contractació de manera anticipada a través d’un anunci d’informació prèvia.

Pel que fa als contractes menors, els informes de necessitat es realitzen amb posterioritat a la sol·licitud d’ofertes i sense calcular el valor estimat del contracte en els termes establerts en l’article 101 de la LCSP. Aquesta deficiència és important, atès que el valor calculat determina els procediments de contractació.

Comparteix

Icona de pantalla completa