Diari La Veu del País Valencià
Dos milions i mig de catalanoparlants configurarien Instagram en la seua llengua si en tingueren la possibilitat

Dos milions i mig dels usuaris d’Instagram que són catalanoparlants es configurarien el compte en la seua llengua pròpia si l’aplicació així ho permetera. Aquesta xifra representa més de la meitat dels usuaris d’aquesta xarxa social només al Principat, i s’extreu d’una enquesta encarregada per Plataforma per la Llengua a l’empresa GESOP. Segona aquesta enquesta, a més, hi hauria 850.000 ciutadans del Principat que actualment no utilitzen Instagram que, si l’aplicació incloguera el català, passarien a utilitzar-la. Es tracta del 30% dels catalans que no en són usuaris.

Instagram és una de les xarxes socials més utilitzades del món amb més de mil milions d’usuaris. La plataforma es pot configurar en 25 llengües, però no en català, tot i que aquesta primavera Plataforma per la Llengua ha detectat que alguns textos de la versió web es traduïen a aquesta llengua de manera maldestra i sense cap anunci oficial per part de la companyia. Entre els 25 idiomes en els quals es pot configurar Instagram, n’hi ha que tenen un pes demogràfic similar al del català, com ara el noruec, el finés o el danés, que tenen 5,3, 5,8 i 6 milions de parlants respectivament. Malgrat que l’aplicació encara no es pot consultar en català, el grup Meta, que n’és el propietari, sí que permet configurar en català la plataforma Facebook.

L’enquesta encarregada per Plataforma per la Llengua també revela que el 25% dels usuaris catalanoparlants del Principat recorren a la versió en anglés de l’aplicació, mentre que en el cas dels castellanoparlants, que disposen d’Instagram en la seua llengua, el percentatge baixa al 6%. Es constata, per tant, segons l’ONG del català, que la versió de l’aplicació en la llengua oficial de l’Estat, el castellà, no satisfà les preferències d’una part important dels consumidors catalanoparlants. Pel que fa al total de la població del Principat que utilitza aquesta xarxa social, el 13% la té configurada en anglés.

Una altra tendència que destaca l’enquesta del GESOP és que, en termes generals, la predisposició a configurar l’aplicació en català és més alta a mesura que augmenta l’edat dels enquestats. L’única excepció es troba en els grups més joves: són més partidaris de configurar Instagram en català els ciutadans d’entre 16 i 29 anys que els que en tenen entre 30 i 44. Plataforma per la Llengua ja va observar aquesta correlació entre edat i elecció lingüística en el cas dels sistemes operatius dels mòbils.

Per a l’ONG del català, els usos lingüístics de la població jove «són cabdals per al futur de la llengua». Tot i així, Plataforma insisteix que el segment de població més jove de tots és lleugerament més partidari de configurar l’aplicació en català que la franja d’edat d’entre 30 i 44 anys. Per això, per damunt de qualsevol altra consideració, per a Plataforma per la Llengua «les dades evidencien la sensibilitat lingüística dels consumidors catalans i l’increment d’usuaris que suposaria per a Instagram la incorporació de la llengua catalana» en l’aplicació.

Comparteix

Icona de pantalla completa