Diari La Veu del País Valencià
Demanen a Consum que no reduïsca l’etiquetatge en valencià dels seus productes

Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana’t a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te’n ací.

Decidim, la Plataforma pel Dret a decidir del País Valencià, ha demanat formalment a la cooperativa Consum mitjançant una carta oberta que torne a etiquetar els seus productes en la nostra llengua, ja que els envasos dels articles de marca pròpia «han anat reduint darrerament la retolació en valencià». L’entitat ha mostrat preocupació per aquesta deriva i ha comunicat la seua disposició a ajudar la cooperativa valenciana per capgirar la situació si ho considera convenient. En aquest sentit, buscaria i suggeriria fórmules que milloraren la presència del valencià en els envasos, la megafonia dels establiments i la web de Consum.

La plataforma insta tots els clients i socis de Consum que vulguen adherir-se a la missiva que la copien i que l’envien per correu electrònic al servei d’atenció al client de la cooperativa durant les pròximes setmanes. Posteriorment, l’organització les farà arribar totes per correu postal a la seu central de Consum a Silla (l’Horta Sud).

Decidim indica que «costa molt llegir algunes paraules en valencià, perquè la seua mida és molt reduïda o perquè fins i tot han desaparegut». «No sabem -continua- si això es deu a una política conscient de la cooperativa per anar apartant el valencià dels envasos, ignorem amb quin propòsit, o si bé és fruit d’alguna errada en la fabricació i envasat dels productes que adquirim als supermercats».

També assenyala que «alguns productes que es poden trobar als prestatges de Consum i que no són envasats per la cooperativa tenen la retolació en espanyol i portugués, per exemple», i segur que això «no produeix queixes en llocs on no entenen el portugués».

«Retolar en la llengua pròpia del País Valencià és una forma de valorar la terra de la cooperativa, respectar els drets lingüístics de tota la clientela valenciana i l’oficialitat del valencià», afirma l’entitat.

D’altra banda, explica que és «molt dificultós» accedir a l’opció de valencià a la pàgina web de Consum des dels mòbils, atés que «sempre, l’opció primera, és el castellà», i això «pot inhibir l’ús normalitzat del valencià». Així mateix, considera que «no és massa igualitari que el telèfon d’atenció al client responga amb una locució automàtica només en castellà».

Per tant, Decidim sol·licita que els productes de marca pròpia en venda als establiments de Consum i Charter es tornen a retolar en valencià, «cosa que agrairan els vostres clients/socis i cooperativistes valencians i que segurament redundarà en un sincer agraïment i en una experiència de compra molt més agradable i fidel a la marca».

Comparteix

Icona de pantalla completa