Si creus en el periodisme independent i en valencià, agermana’t a La Veu. A més, ara podràs desgravar-te fins el 100% de la teua aportació. Informa-te’n ací.

Adif, l’empresa pública d’àmbit estatal que gestiona les infraestructures viàries dels trens, ha decidit que els AVE procedents d’Alacant i d’Elx amb destinació Madrid arriben a l’estació de Chamartín en comptes d’Atocha, l’estació on fins ara culminaven el trajecte. La raó que ha donat l’empresa pública per fer aquest canvi ha estat la construcció d’un nou túnel, una obra que estaria causant excés de trànsit de trens, especialment els que connecten Andalusia amb el centre peninsular.

Aquest canvi suposaria que cada viatge d’Alacant o d’Elx a Madrid tardaria 15 minuts més, i augmentaria el temps del trajecte fins a les dues hores i trenta minuts. A això cal sumar que l’estació de Chamartín és menys cèntrica que la d’Atocha –ambdues estan separades a més de set quilòmetres– fet que, segons les previsions, retardaria encara més la connexió entre Alacant i la capital d’Espanya. A tot això cal sumar el fet que els AVE procedents de València continuaran arribant a Atocha, detall que ha servit per denunciar discriminació d’Alacant envers la ciutat més poblada del País Valencià. Alhora, aquesta modificació farà que els trens procedents d’Alacant destinats a ciutats de l’Estat ubicades més al nord que Madrid tarden menys temps del que han tardat fins ara.

«No ens quedarem callats ni quiets», expressava per Twitter el líder del PP valencià, amb un qualificatiu amb què definia, segons el seu parer, la mesura: «intolerable». Al seu torn, l’alcalde d’Alacant, el també popular Luis Barcala, assegurava des de la mateixa xarxa social que aquesta decisió és «una cacicada» i clamava que «els alacantins mereixem respecte».

Un lament que contrasta amb la situació que viu la demarcació provincial d’Alacant en matèria de connectivitat. Les connexions amb Madrid, tot i aquest canvi d’estació de destí, continuen sent les millors, amb molta diferència, que té la ciutat d’Alacant i altres indrets propers com ara Elx, Oriola o Villena, totes connectades amb la capital espanyola amb les seues estacions d’AVE.

Les dues hores i mitja que tardaran els alacantins a fer els 360 quilòmetres de distància amb Madrid és un temps privilegiat si s’entra en comparacions. Per exemple, entre Alacant i Elx hi ha 27 quilòmetres de distància que, per tren, s’han de recórrer en combois de Rodalia que tenen quaranta anys d’antiguitat i que tarden, entre les dues ciutats, mitja hora de trajecte quan no hi ha retards. Aquest mateix comboi connecta Alacant amb Múrcia, ciutats distanciades a 80 quilòmetres que es fan en una hora i mitja en aquest tren. Entre Alacant i Oriola, separades per seixanta quilòmetres, els trens tarden una hora quan no hi ha retards.

Mirant cap al nord, l’estació d’Alacant acumula un retard d’una dècada a ser connectada per AVE amb València. Ambdues ciutats, separades a 170 quilòmetres, estan connectades per trens que tarden poc menys de dues hores quan no hi ha retards. El trajecte ferroviari entre aquestes dues ciutats, per tant, compta amb menys de la meitat de rapidesa que els AVE Alacant-Madrid. Encara és més deficitària la connexió entre Alacant i Barcelona, ciutats separades per 530 quilòmetres i amb una mitjana de cinc hores de trajecte en tren.

Per acabar-ho d’adobar, les connexions d’Alacant amb Madrid amb la companyia francesa Ouigo arribaran a la tardor d’aquest any, cosa que duplicarà l’oferta de viatges a la capital espanyola mentre les connexions amb altres ciutats continuen obsoletes. El mateix passa amb l’aeroport d’Elx, el quart de la península en nombre de vols, que encara no disposa de connexió ferroviària tot i les demandes de la ciutadania i de diverses entitats.

Comparteix

Icona de pantalla completa