Plataforma per la Llengua ha emès un comunicat en què celebra que «l’actitud d’un pacient va esdevenir clau perquè l’Àrea de Salut d’Alcoi haja pres mesures per a fer respectar els drets lingüístics de l’usuari del seu servei».
Concretament, l’ONG del valencià explica que el 15 de desembre de 2023 un matrimoni va acudir a la consulta d’oftalmologia d’aquest centre i, durant la visita, el pacient es va dirigir a la seua parella en valencià. Inesperadament, «la infermera que els va atendre els va increpar pel simple fet de parlar en la seua llengua i els va forçar a parlar en castellà». L’entitat també apunta que, en eixir de la consulta, la sanitària va preguntar a la resta de pacients, amb la intenció de «ridiculitzar» l’anterior, preguntant-los davant d’ell «este señor no sabe español, ustedes sí, ¿verdad?».
Rectificació
Quan l’Àrea de Salut d’Alcoi va conèixer els fets es va posar en contacte amb la víctima i es va disculpar en nom del centre. Plataforma per la Llengua va contactar amb l’Àrea de Salut, que va obrir un procés informatiu per a aclarir els fets, que van ser reconeguts pel personal del centre. Tot seguit, segons indica l’ONG del valencià, «el centre i l’Àrea de Salut s’han compromès a vetllar pel respecte dels drets lingüístics dels valencianoparlants».

L’entitat també recorda que «l’actitud dels parlants és fonamental a l’hora de protegir la llengua davant els atacs i les vulneracions que pateixen els valencianoparlants». Consideren, també, que l’actitud de la infermera «suposa un gravíssim i intolerable desconeixement de la normativa referent als drets lingüístics, a més d’una greu vulneració d’aquests». Alhora, Plataforma per la Llengua apunta que «els drets lingüístics són drets humans» i que estan preservats legalment.
Per últim, l’entitat ha agraït la bona predisposició al centre d’Alcoi a l’hora d’abordar aquest cas.