La Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport ha desvelat la campanya que, des de fa setmanes, s’ha pogut veure a les xarxes socials i en diferents espais públics i que ha generat moltíssima expectació. Sota el lema ‘Sempre teua. La teua llengua’, l’engegada de la promoció coincideix amb la celebració del Dia Europeu de les Llengües i tracta de superar les fronteres habituals de la publicitat institucional. “Volíem una campanya inusual, fresca, dinàmica, trencar els estereotips del públic a qui solien adreçar-se aquestes campanyes”, ha dit el conseller Vicent Marzà durant la presentació de la campanya al Palau de les Arts.
En aquest sentit, Marzà ha recordat que l’última enquesta realitzada el 2015 palesava que el 85% dels sondejats opinaven que el valencià s’hauria d’utilitzar més o igual que el castellà. “Hi havia una predisposició positiva a l’ús de la nostra llengua. L’enquesta ens demostrava que hi havia ‘valencianocallants’ que fora de l’àmbit familiar i de les relacions d’amistat no la gastaven. I, al contrari, molts castellanoparlants que sabien parlar-la però que no la gastaven perquè no s’havia prestigiat. Per tant, són dos públics als quals volien arribar de forma diferent”, ha expressat Marzà.
Per a aconseguir-ho, la Conselleria va encarregar la campanya, per mitjà d’una ‘crida a projecte’ a The Serious Agency, qui ha treballat l’estratègia amb una primera fase d’incògnita, en què anunciava una nova marca valenciana de moda en la qual han participat 28 influencers i fins i tot els membres del Consell. Hui s’ha desvetlat que aquesta marca valenciana de moda és la campanya de promoció del valencià de la Generalitat. Segons ha explicat Marzá, aquesta fase d’expectativa ha sigut tot un èxit, ja que s’ha arribat a més de cinquanta mil ‘m’agrada’ en Instagram des del perfil @eslateua, i una audiència que ha arribat, només en aquesta xarxa, a quasi un milió i mig de persones. Els influencers valencians que hi han participat tenen una mitjana de seguidors en Instagram d’entre 50.000 i 80.000, i alguns en tenen més de 200.000. S’han buscat persones de tot el territori: Castelló, València, Alacant, Sueca, Elx, l’Eliana, Crevillent, Xàtiva, Moncada, Altea o Sagunt; així com perfils molt diversos: estudiants, mestres, advocats, models, fotògrafs, arquitectes, etc.
I és que com ha subratllat el conseller, la llengua “és teua, tant si la gastes, com si no. La llengua sempre estarà al teu costat”. En aquest sentit, Marzà ha expressat que les llengües són “oportunitats” i que la campanya permetrà convertir el valencià en una oportunitat per a accedir a altres àmbits.
Un bus recorrerà tot el territori
La promoció, que va començar a gestar-se fa un any, s’estendrà fins a la primavera del 2019 amb accions per tot el País Valencià, ja que un autobús preparat amb tallers, material i mertxandatge recorrerà el territori. És per això que la Conselleria col·laborarà amb la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, els ajuntamens que disposen d’oficines de normalització, les Universitats o l’Acadèmia Valenciana de Llengua perquè, com ha insistit Marzà, “volem que els valencians facen seua la campanya”.
El bus de la llengua s’activarà aquest mateix any i ja està prevista una ruta que visitarà almenys cent localitats valencianes i realitzarà accions concretes, preferentment en centres educatius i centres comercials. “Volem estar en entorns on el valencià s’ha promogut, com és l’escola, però sobretot en aquells on el valencià és escàs actualment, com són els centres comercials”, ha explicat el director general de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme. Rubén Trenzano ha qualificat la falca publicitària de nota d'”amor” i d'”amistat” per a poder ser utilitzada en tot tipus de relacions personals.
“Construiré mil ponts mil vegades, sols per estar amb tu. Sé que visc en els teus pensaments quan rius, quan mires, quan abraces… Hi ha moments que em parles poc, o em calles. En ocasions les paraules són escasses, o penses que no em necessites. Encara que no m’escoltes, o que fins i tot arribes a oblidar-me no m’importa. Perquè el que realment importa, el més poderós és que, des de la primera paraula fins a l’última, smepre estaré al teu costat”, pot escoltar-se i llegir-se en aquesta “nota d’amor”.
Així mateix, Educació ha activat la pàgina web www.sempreteua.com, on s’implemetaran totes les accions que s’han previst i es donarà informació de com va evolucionant. En la web també serà possible descarregar tot el material de què podran disposar les escoles i les entitats que vulguen sumar-se a la campanya.