El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha assegurat que el 2027 tot el País Valencià «estarà vertebrat per l’alta velocitat i això permetrà crear un AVE valencià» de nord a sud del territori.
Així ho ha assenyalat aquest divendres a Castelló de la Plana, durant un desdejuni empresarial organitzat per El Periòdico Mediterráneo, en què ha detallat que aquest AVE valencià tindrà parades a Castelló de la Plana, València i Alacant i, a més, a Sagunt (el Camp de Morvedre), Xàtiva (la Costera), Villena (l’Alt Vinalopó), Elx (el Baix Vinalopó) o Oriola (el Baix Segura).
El ministre ha assenyalat que el 2027 «d’Almeria a la frontera francesa s’anirà en alta velocitat» i que, al País Valencià, per les seues característiques, «l’AVE podrà fer parades que ens permetran jugar amb un AVE de caràcter regional que funcione a manera de llançadora de l’un a l’altre extrem i que permeta, no sols les connexions de mitjana i llarga distància, sinó les connexions intracomunitàries».
Óscar Puente ha destacat «les possibilitats que s’obrin per les característiques» del País Valencià, perquè «no hi ha una comunitat en el Corredor Mediterrani com la valenciana, que tinga tres capitals com són Castelló de la Plana, Alacant i València, però que a més compte amb municipis que estan en el traçat ferroviari que tenen també un volum de població important». «Per tant, el tren d’alta velocitat es constituirà en un element de vertebració també interna» del País Valencià, ha subratllat.
També ha destacat la complexitat de les obres del túnel passant de València, però ha assegurat que aquesta infraestructura «no serà un obstacle perquè el Corredor Mediterrani estiga ja entrellaçat».
Rodalia Castelló de la Plana – València
Així mateix, Puente ha anunciat la millora dels serveis de Rodalia entre Castelló de la Plana i València «gràcies a la finalització» de la segona via d’ample mixt, que donarà més «fluïdesa» a la línia, n’incrementarà la regularitat i «fiabilitat», i permetrà la possibilitat d’augmentar les freqüències dels trens que connecten la capital de la Plana amb el Cap i casal. Així, ha afirmat que es reduiran «les interferències en les línies C5 i C6» i es podrà «normalitzar el trànsit».
Puente ha dit que és «conscient» de les queixes dels usuaris i els ha demanat «un poc més de paciència, perquè tot té un final i està a punt d’arribar». Tot i això, ha assenyalat que existeix una dada «reveladora», perquè «el 2024 es van incrementar un 25% els usuaris de viatgers de Rodalia» d’aquesta línia. Un auge que ha atribuït a «la política de preus dels abonaments».
Per part seua, Compromís va denunciar fa uns dies la «retallada» de freqüències en la línia de Rodalia C6 en dissabte, una decisió de Renfe que «està provocant la saturació dels vagons i generant un greu perjudici per als usuaris del servei».