La portaveu de Compromís a l’Ajuntament de València, Papi Robles, ha qualificat l’ampliació nord del port de València del «pelotazo de la nostra època». «No és necessari, no crearà més llocs de treball i no tindrà repercussions positives per a l’economia valenciana», ha criticat.
En aquests termes s’ha pronunciat Robles aquest dilluns, en declaracions remeses als mitjans, després que el Consell d’Administració de l’Autoritat Portuària de València (APV), reunit de manera extraordinària, ha adjudicat les obres de la terminal de contenidors de l’ampliació nord del Port de València a la UTE formada per Acciona Construcción, Jan de Nul i Grupo Bertolín, S.A.U., en la seua oferta variant.
«Es tracta del clàssic pelotazo a benefici dels sospitosos habituals», ha sostingut l’edil de la coalició valencianista, qui ha denunciat que, «en aquest cas, posa en risc la salut de totes les valencianes i valencians i posa en risc un patrimoni natural de primera magnitud com és l’Albufera de València».
En aquesta línia, ha censurat que és un projecte que «s’està intentant que tire avant sobre la base de legislació ambiental totalment desfasada, un projecte que naix judicialitzat des de l’origen i amb una falta de seguretat jurídica flagrant».
«No vam poder salvar la Punta, però som a temps de salvar l’Albufera», ha recalcat Robles, i ha manifestat Compromís està en contra d’«aquest atemptat mediambiental, aquesta estafa a la ciutadania». «Batallem en l’àmbit polític i judicial per a paralitzar aquest colp d’estat a la salut i al patrimoni natural valencià», ha conclòs.

Fins a 5 milions de contenidors
Aquesta UTE ha obtingut la màxima puntuació en la valoració tècnica de la comissió de l’Autoritat Portuària de València (APV), tant en la seua oferta base com en la seua oferta variant, que és la que ha estat triada i té un pressupost de 591.905.762,46 euros.
La nova terminal de contenidors se situarà en aigües abrigades de l’ampliació nord les obres del qual van finalitzar el 2012, tindrà una superfície d’unes 137 hectàrees i 1.970 metres de línia d’atracada, amb una capacitat per a albergar fins a cinc milions de contenidors.
Dissenyat sota un esquema de col·laboració públic-privada, el projecte tindrà una inversió total de més 1.600 milions d’euros. L’APV s’encarrega de construir la infraestructura bàsica (dragatge, molla i farciment consolidat), mentre que la companyia TIL, de la naviliera MSC, invertirà en la superestructura, instal·lacions i material mòbil.
Segons els responsables, serà una terminal de 5 milions de TEUS (contenidors equivalents de 20 peus) de capacitat, que s’afegeixen als 7,5 milions de TEUS de capacitat actual, completament electrificada amb energia d’origen 100% renovable, una àrea de depòsit totalment automàtic i una terminal ferroviària adjacent de sis vies de 1.000 metres de longitud, que serà la més gran de l’Estat.