Diari La Veu del País Valencià
Caixa Catalunya s’enduria milions d’euros en comissions per finançar l’aeroport de Castelló
RedactaVeu / Castelló de la Plana

Aquell crèdit es va signar en 23 de gener de 2004, i tindrà una durada fins al 31 de desembre de 2028, (24 anys per pagar-lo), a un interés de l’euribor més el 0,20%.

En un primer moment, la Caixa d’Estalvis de Catalunya aportava 23 milions d’euros, 3 el Banc de Sabadell, i 20 Dexia Sabadell Banco Local SA. I suposaria que Aerocas li pagaria una comissió d’obertura de 0,20% anual, sobre l’import total del crèdit (92.000 euros a l’any, una quantitat abusiva si es multiplica per 24, que pujaria a 2.208.000 en eixe cas, que podria ser un poc inferior si s’aplicara sobre el capital pendent i no el total). A més, se li pagava un interès d’Euribor més 0,20%.

Però si l’operació no fóra prou positiva per a Caixa Catalunya, aquesta, com a Agent, segons un annex al contracte, rebria anualment i de bestreta, coincidint amb l’aniversari de la data de la signatura, en concepte de “comissió d’agència” la quantitat de 18.000 euros més IVA actualitzable amb l’IPC, 18.000 euros, per 24 anys, serien 432.000 euros que guanyaria el banc per aquesta operació .

El 7 d’abril de 2005 es modifica part del contracte, on destaca un canvi de les participacions bancàries, on els bancs cedeixen part del seu crèdit a altres entitats, quedant al final que Caixa d’Estalvis de Catalunya sols participa en 7 milions dels 46 del crèdit, però continua sent l’agent de l’operació, i continua en vigor aquest annex de la comissió d’agència

Segons respostes parlamentàries anteriors, a hores d’ara encara quedarieb pendents d’amortitzar més de 31 milions d’euros del crèdit.

Mentre es signaven aquests contractes tan beneficiosos per a Caixa Catalunya, al front de l’entitat en el territori valencià estava, per fer els tractes amb les administracions, qui hui és regidor a l’ajuntament de Castelló José Masip.

En eixe sentit, Josep Maria Pañella ha valorat que “tota aquesta operació sembla més destinada a generar un negoci per a Caixa Catalunya que no per finançar l’aeroport. El fet que es transferisca l’operació a altres entitats, però que al mateix temps Caixa Catalunya es reservara tots els drets, també caldria que s’explicara, les operacions que això genera i els beneficis que acaben obtenint les entitats bancàries ja que cap actua de bades.

Aquestes operacions que suposen un cost altíssim en interessos, comissions i prebendes a les entitats bancàries, per finançar una obra tant polèmica com aquesta, segurament haguera pogut ser diferent si el PP no haguera entrat en una jugada per carregar-se les entitats financeres valencianes, algunes de les quals eren capaces de donar crèdits a interès 0 (encara que només fóra als seus consellers), i tot el que mentre ens han deixat sense bancs valencians per finançar projectes nostres, estem alimentant ara en base a comissions altíssimes a la banca privada”.

Comparteix

Icona de pantalla completa