Aquesta setmana es donava a conèixer que l’Hèrcules CF, l’equip de futbol de la ciutat d’Alacant, i el CF Intercity, club fundat el 2017 i que ha superat en categoria l’equip tradicional –que viu el pitjor moment esportiu de la història–, estan negociant una fusió entre ambdues entitats.

Aquesta unió permetria l’Hèrcules ascendir de 2a a 1a RFEF –de quarta a tercera divisió–, ja que l’Intercity milita en aquesta última categoria, i garantiria a l’empresari Enrique Ortiz, propietari del club històric i immers en diversos processos judicials –entre altres coses, va admetre haver sufragat campanyes electorals del PP–, mantindre el control del club resultant de la fusió.

La maniobra és interessant, perquè permetria a l’Hèrcules abandonar la quarta categoria i millorar les seues condicions esportives, però alhora presenta contradiccions, en tant que aquest ascens no es produiria a nivell esportiu, sinó per la porta de darrere. Al seu torn, el clam de l’afició herculana a favor de la marxa d’Ortiz del club és pràcticament unànime, i aquesta fusió mantindria o fins i tot reforçaria el seu poder.

L’afició en parla

Quique Tébar, que va presidir l’Associació Herculanos entre 2016 i 2023, admet que «tot sembla una miqueta confús» i que dimarts, quan es va fer pública la notícia, va ser un tema de conversa «entre encens, imatges de Setmana Santa i cucurutxes», diu en referència a les celebracions religioses que tenen lloc a Alacant durant la Pasqua. Tot i que en un primer moment Tébar i bona part de l’afició herculana entenia que aquesta notícia podia resultar una nova cortina de fum, ara que s’ha vist que no, «s’obrin incògnites relacionades amb el desenllaç esportiu de la temporada actual per a l’un i l’altre equip, amb l’heterogeneïtat d’una Societat Anònima Esportiva», en referència a l’Hèrcules, i «un club que cotitza en borsa», diu sobre l’Intercity. Aquest aficionat es pregunta si un club en concurs de creditors com l’Hèrcules «pot absorbir un altre en tres mesos i què passaria amb el Lucentum i amb l’Alacant CF», l’equip de bàsquet de la ciutat i el segon equip futbolístic amb més tradició, que hui pertanyen a l’estructura de l’Intercity.

Francesc Esteve és el tresorer de la Penya Negre Lloma, la més nombrosa entre l’afició herculana, i considera que les converses entre els propietaris dels clubs, Enrique Ortiz i Salvador Martí, són «una cortina de fum», perquè «trobe que no dona temps a fer la fusió de cara a la temporada que ve». «És cert que volen fer-la, perquè el futbol els importa ben poc i no tenen cap respecte cap a les aficions –tot i que la de l’Intercity no existeix– i només els interessa el negoci». Esteve destaca que Ortiz hi veu una «oportunitat de negoci» davant la seua «incapacitat de traure esportivament l’Hèrcules de la quarta divisió», i recorda que en la 1a RFEF baixen cinc equips per grup i que el propietari de l’Hèrcules ha demostrat «no tindre cap idea de club ni cap projecte ambiciós com ara fer una ciutat esportiva o consolidar una bona pedrera. Amb aquestes bases, el futur, en cas de fusió, possiblement seria tornar a baixar a 2a RFEF», lamenta. Aquest aficionat diu no tindre res en contra de l’Intercity, perquè «al cap i a la fi és una empresa», i admet que aquestes coses «m’allunyen del futbol», que perd el seu esperit original. «Si aquesta operació es consolida, quin sentit té el final de lliga? Quin sentit tenen els partits si van a comprar una plaça en una categoria superior?», es pregunta. Per a ell, la fusió significa «carregar-s’ho tot, però estem en les mans de qui estem, i és el que tenim».

L’empresari Enrique Ortiz, propietari de l’Hèrcules CF, en una imatge d’arxiu

Aitor García és president de l’entitat Unidad Herculana i, com Francesc Esteve, parla a títol personal, i creu que l’operació «pot ser una vergonya inesborrable si culmina tal com ens l’estan plantejant i que siga l’Hèrcules qui absorbeix l’Intercity amb un ascens als despatxos». Aquest aficionat recorda que «ja tenim l’ombra de la sospita sobre l’ascens a primera del 2010 i amb el que està succeint els últims anys, i aquesta seria una vergonya històrica més en nom de la família Ortiz, que es quedaria amb el 80%» de la societat sorgint de la fusió. «Fins i tot guanyaria més poder», diu en referència a l’empresari, i assenyala també la incògnita del futur del Lucentum, l’equip de bàsquet que competeix en segona categoria –i que està integrat en l’empresa que gestiona l’Intercity–  i sobre el qual queda el dubte de les condicions en què quedaria. Per a ell, hi ha sospites sobre les intencions de l’Hèrcules, com ara el fet de no haver fet fitxatges durant el mercat d’hivern. «Té més sentit ara la teoria que no calia ascendir al camp», especula Aitor García, preocupat per les «incògnites» de l’operació, i es qüestiona què en pensen l’entrenador i els jugadors i si es buscarà l’ascens en el camp o no. «Si Rubén Torrecilla», entrenador de l’Hèrcules, «és coherent al seu missatge, que necessita el suport de l’afició per a l’ascens, crec que hauria de presentar la dimissió, més encara després d’haver dit que si veiera coses rares per part del club ell se n’aniria el primer».

Per últim, Josep Miquel Garcia Martín, que en el context de la celebració dels cent anys de l’Hèrcules el 2022 va ser membre de la Comissió del Centenari, també reconeix que «com a defensor del futbol autèntic, dels valors d’un esport cada vegada més mercantilitzat, no m’agradaria que es materialitzara l’absorció». Però matisa dient que, «no obstant això, tinc clar que hui en dia les societats esportives són empreses, no clubs, i que es farà el que vulga la societat anònima esportiva. Si finalment es du a terme l’operació, espere que es deixe ben lligat que l’Hèrcules mantinga intacte el seu historial i les seues senyes d’identitat: això ha de ser irrenunciable. I pel que fa al que queda per acabar la temporada, per dignitat, s’hauria de lluitar per ascendir per mèrits esportius, passe el que passe fora dels terrenys de joc».

Comparteix

Icona de pantalla completa