Finalitza una temporada esportiva més a tots els nivells. El València Bàsket de Rubén Burgos ha fet un triplet històric, L’handbol Elx està a dues finals, el València Bàsket de Xavi Albert ha aconseguit empatar la sèrie de les eliminatòries contra UCAM Múrcia i en el vessant futbolístic dels equips valencians cap s’ha pogut classificar per a Europa ni ascendir de forma directa des de segona divisió. L’esport té un component físic, tècnic, individual i tàctic col·lectiu, però hi ha un altre element més que rellevant, primordial. Adrián Márquez, psicòleg esportiu i entrenador del filial femení del Llevant, dedica la seua vida al futbol des de ben jove. Amb 16 anys va començar com a entrenador. El pas del temps el va portar a entendre la importància de la psicologia en els equips i va decidir estudiar psicologia aplicada a l’esport. Ha entrenat en diferents categories, des de Sagunt (Camp de Morvedre) fins al futbol femení en Primera Regional, Tercera RFEF, Autonòmica i Segona RFEF. Actualment, treballa en un nou projecte anomenat Mentament, on ofereix serveis individuals a esportistes i entitats esportives. Aquesta entrevista ha estat realitzada per Loren Muñoz al canal de Patà i Avant en col·laboració amb Diari la Veu.
Com estàs?
Molt bé, encantat de poder parlar una mica sobre la psicologia esportiva, sobre el futbol, sobre l’esport, una cosa que ens apassiona. Així que molt content d’estar aquí.
Com vas començar aquest camí?
Jo crec que el principal motor per arribar a la psicologia esportiva ha sigut el futbol. Des de ben menut vaig començar a jugar a futbol i, a partir d’aquí, amb 16 anys vaig començar com a entrenador. Sempre vaig tenir curiositat per continuar aprenent i vaig obtenir els nivells d’entrenador. A partir del nivell 3, vaig començar a conéixer més la part mental i psicològica dels jugadors. Així, vaig començar la carrera de psicologia i em vaig especialitzar en psicologia esportiva mentre entrenava en diferents categories. Finalment, vaig compaginar les dues coses i ara, després de finalitzar la carrera, treballe com a psicòleg esportiu a Sagunt i en un nou projecte anomenat Mentament amb un altre psicòleg esportiu, Alejandro.
Com descriuries la importància de la psicologia en el rendiment esportiu?
Crec que la psicologia té la mateixa importància que la tècnica, la tàctica o la preparació física. Tot està molt lligat. Si un dia no estàs bé tècnicament o psicològicament, es notarà en el partit. És important que hi haja una connexió i comunicació entre les diferents parts de l’equip tècnic per treure el màxim rendiment als jugadors.
Quins són els desafiaments psicològics més comuns que tenen els futbolistes?
Els futbolistes enfronten molta pressió durant els partits i la temporada per les seues expectatives. La gestió de la pressió i les emocions és crucial. També és important gestionar el rol dins de l’equip, els minuts jugats i la comunicació amb l’entrenador. Un altre moment clau és la gestió de les lesions i la recuperació. Finalment, per als esportistes d’elit, la retirada és un canvi molt crucial que pot portar problemes com l’ansietat i la depressió.
La pressió i l’estrés són una part important per a un futbolista. Com treballes aquests aspectes?
En una escola com la de Sagunt, fomentem molt els bons hàbits, valors i rutines per gaudir de l’esport. Intentem que els jugadors se centren en allò que poden controlar i tinguen un bon diàleg amb si mateix amb missatges positius. Això ajuda a gestionar millor els nivells de pressió i a no enfocar-se tant en el resultat.
Com inclous la part psicològica en els entrenaments de l’equip?
Treballem en dos nivells. En un context de club, dissenyem un projecte a l’inici de la temporada amb la directiva i els entrenadors, enfocant-nos en valors, rutines i la gestió d’emocions. També fem formacions per als entrenadors i dinàmiques amb els equips. En un context més professional, estem molt integrats en l’equip tècnic, observant i interactuant amb els jugadors diàriament per ajustar els entrenaments segons les necessitats de l’equip.
Com mesurar els aspectes psicològics en els futbolistes?
Utilitzem qüestionaris per tenir un perfil de personalitat dels jugadors i per avaluar la setmana o el partit. Però per a mi, és crucial estar present en el dia a dia de l’equip, parlar amb els jugadors i tenir una bona reacció per fer una intervenció adequada.
Quin paper juga l’entorn del futbolista en el seu rendiment?
L’entorn és molt important. Si el futbolista no està emocionalment estable fora del camp, això afectarà el seu rendiment. Treballem també el que passa fora del camp perquè el benestar i el rendiment estan molt lligats.
Les xarxes socials poden afectar els futbolistes professionals?
Sí, les xarxes socials poden ser un problema si no es gestionen bé. Els jugadors han de tenir clar l’objectiu de les seues xarxes socials i no deixar-se influir pels comentaris. Si es prenen els comentaris negatius o positius massa seriosament, pot afectar la seua confiança i rendiment.
Què treballes amb els jugadors més joves?
Amb els més joves treballem els valors, el gaudi de l’esport, les rutines, els límits i la gestió emocional. És important que aprenguen a gestionar la frustració i a tenir un bon autoconcepte des de ben petits.
Quins són els teus referents com a entrenador i psicòleg?
M’agrada el futbol a l’atac, com el de Guardiola (Manchester City) o Míchel (Girona). Però també valore entrenadors com Simeone (Atlètic de Madrid), que treballen molt bé la defensa i el contraatac. Crec que la part tàctica i la gestió de vestuari són igualment importants. Un bon equilibri entre les dues és clau per a l’èxit.