L’edat i la capacitat d’organització del teu fill o filla poden variar considerablement d’un xiquet a un altre. No obstant això, és important fomentar gradualment la seua independència i responsabilitat a mesura que creixen. Ací tens algunes pautes generals sobre quan permetre que els nens es facen càrrec de la seua pròpia organització amb els deures i els exàmens:
Primeres etapes (edats primerenques)
Fomenta l’autonomia: des de molt petit, pots animar-lo a dur a terme tasques senzilles com recollir els seus llibres o materials escolars.
Supervisió i orientació: ensenya’l a establir rutines bàsiques, com fer els deures a una hora concreta després de l’escola. Supervisa’l de prop i ajuda’l amb les tasques si ho necessita.
Etapa intermèdia (edats mitjanes)
Establir rutines: ajuda’l a crear rutines d’estudi i temps designat per fer els deures. Anima’l a assumir la responsabilitat de seguir aquestes rutines.
Organització: ensenya’l com organitzar els seus materials escolars, com arxivar apunts i feines anteriors, i com fer llistes de tasques pendents.
Supervisió moderada: continua supervisant les seues activitats i progressos, però dona-li més espai per prendre decisions sobre com vol gestionar el seu temps i les seues tasques.
Etapa preadolescent i adolescent
Fomentar la independència: a mesura que es faça més gran, dona-li més responsabilitat sobre la seua organització acadèmica. Permet-li prendre decisions sobre la seua rutina d’estudi i quan fer els deures.
Ajuda quan ho demane: pots estar a la seua disposició per donar-li suport i respondre a preguntes, però no estigues constantment vigilant. Deixa que cometa errors i aprenga de les seues pròpies experiències.
Promou l’autoreflexió: fomenta la capacitat d’autoavaluació del teu fill, ajudant-lo a veure quan necessita més temps per estudiar per a un examen o quan ha de revisar el seu pla de treball.
En general, el procés d’aprenentatge d’organitzar-se amb els deures i els exàmens és progressiu. Cada nen té el seu ritme de desenvolupament i és important adaptar-se a les seues necessitats individuals. L’objectiu és que, amb el temps, el nen esdevinga més independent i siga capaç de gestionar les seues responsabilitats acadèmiques de manera efectiva.