Des de Qustodio, la plataforma líder en seguretat digital per a les famílies, expliquen que el ritme al qual els joves absorbeixen continguts audiovisuals s’ha incrementat durant els últims anys. Els anuncis, les sèries, els videojocs i, fins i tot, la música: tot va més de pressa. Però, a més d’aquest nou estil narratiu, els usuaris han començat a accelerar la velocitat de visionament o d’escolta dels continguts i les plataformes de streaming els han donat les eines per a practicar el que es coneix com a speedwatching (visionat ràpid).

Actualment, YouTube permet la visualització a 0.25x, 0.5x, 0.75x, normal, 1.25x, 1.5x, 1.75x, i 2x. Encara que aquesta plataforma ha estat la primera a oferir aquesta possibilitat, actualment la resta també compten amb ella. No obstant això, els vídeos, sèries i pel·lícules no són els únics «afectats»: la plataforma de pòdcast, Ivoox, corrobora aquesta moda també. En el seu informe «Estado del pódcast en español», un 3,64% dels usuaris consultats va admetre accelerar la velocitat de reproducció dels capítols habitualment i un 8,36% va reconéixer fer-ho de manera ocasional. Una tendència que ha rebut el nom de podfasters.

Les xarxes socials tampoc s’han quedat enrere i aquelles que aposten per continguts audiovisuals i ràpids han experimentat un enorme creixement en els últims anys. És el cas de TikTok que, segons l’informe «Del canvi a l’adaptació: ‘vivint i aprenent en un món digital’», realitzat per Qustodio, ha disparat el seu temps d’ús entre els menors espanyols en un 210%, passant de 31 min/dia en 2019 a 96 min/dia l’any passat.

Els experts de Qustodio expliquen les principals causes del creixement d’aquest nou comportament digital:

FOMO (Fear of missing out). És la por de perdre’s alguna cosa o, tal com ho defineix Cambridge, «la preocupació per poder perdre’s esdeveniments o accions emocionants que estan fent altres persones, especialment a causa de l’ús de les xarxes socials».

No quedar-se fora de la conversa social. Els usuaris no volen sentir-se aliens al que s’està movent en les xarxes: l’última sèrie, el vídeo viral, la nova tendència… Reproduint el contingut a 1,5x o 2x, poden entrar ràpidament en les xarxes i expressar la seua opinió sobre el contingut més recent.

Adaptació a les noves tecnologies. La conversa digital té lloc en qualsevol moment i lloc, per la qual cosa els consumidors tenen la capacitat de manejar els temps narratius en qualsevol situació, mantenint així una connexió constant amb el contingut digital.

Eduardo Cruz, CEO de Qustodio, assenyala que «vivim en un món on l’oferta d’entreteniment és il·limitada. Els joves estan sobreestimulats i no volen perdre’s res, la qual cosa porta al fet que els ritmes narratius normals puguen semblar excessivament lents, i per això decideixen accelerar-los. El problema és que això obstaculitza una adequada comprensió i fa que la seua capacitat d’atenció siga cada vegada més reduïda. Controlar el temps que passen connectats i animar-los a gaudir dels continguts amb calma, són claus per al seu benestar digital».

Comparteix

Icona de pantalla completa