A les paraules de benvinguda, Joan Cortés, president de la Coordinadora de Centres d’Ensenyament en Valencià de la Ribera ha afirmat que “l’educació infantil és una etapa educativa que hauria de ser d’escolarització obligatòria” i ha insistit que l’educació “és un instrument de gran precisió per transformar realitats, personals i col·lectives”. També ha comentat que la Conselleria d’Educació “insisteix a desenvolupar polítiques educatives més pròpies dels segle denou i a crear una atmosfera enrarida al voltant dels programes d’ensenyament en valencià, a més d’impulsar iniciatives de collita pròpia que ens allunyen cada vegada més d’aquells països bilingües i trilingües que viuen amb més naturalitat eixa doble o triple dimensió sociolingüística i que la viuen com un senyal de riquesa multicultural”.
Els primers a participar a la Jornada han estat Dani Miquel i Almudena Francés en un espai en què es conjugava les cançons populars i les rondalles valencianes. Almudena Francés ha fet un llarg recorregut per la rondallística valenciana, a més de citar bibliografia que pot resultar molt útil a les aules d’Educació Infantil. En la seua exposició, Almudena ha defés que els contes són històries màgiques que conviden els xiquets i els pares a endinsar-se en un món de sentiments i emocions que hem emmagatzemat com en una calaixera i que hi surten com un ullal d’aigua clara. Ha tractat d’explicar aquells ressorts dramàtics que hi ha a la nostra disposició per contar una història i que cada història té la seua cadència, un estat espiritual compartit per tots els qui l’escolten, assaborint cadascuna de les paraules i imaginant-se cada personatge amb tota riquesa de detalls. Fins i tot, ha tirat mà d’algun dels seus personatges i d’alguna de les seues contalles per analitzar no sols el seu esquema d’adaptació sinó els recursos que fa servir per deixar bocabadats els seu auditori.
Per la seua banda, Dani Miquel ha fet una reflexió sobre el mal que està provocant la cultura estandaritzada a aquella cultura més propera, farcida de referències geogràfiques, de saviesa quotidiana, la qual, fa un temps, encara estiraven amb fermesa dels nostres iaios i iaies però que, en l’actualitat, ha estat substituïda per una altra controlada per un mercat mundial de patrons repetitius i d’estètica plana. Ha tingut ocasió d’explicar també l’origen d’agunes cançons populars i el procés d’adaptació que ha hagut de realitzar per confeccionar-les a mida dels nous públics. Com no podia ser d’un altra manera, ha acabat agafant la guitarra per cantar amb l’ajuda de la veu de tots els assistents cançons molt conegudes que sol interpretar quan l’auditori, als peus de l’escenari, li segueix les lletres apreses de tant repetir-les, de tant desganyitar-se, de tant acaronar-les amb la veu.
A continuació, Alícia Martí, en representació de l’entitat 1Entretants, la Xarxa Cooperativa d’Experiències TIC que es dedica a investigar i compartir recursos relacionats amb les noves tecnologies per a emprar-los a l’ensenyament en valencià, ha fet, amb l’ajuda d’un prezzi, un recorregut per un inventari de recursos didàctics per a educació infantil. Durant la seua exposició, ha proporcionat molts enllaços interessants, des dels quals descarregar-se programes i aplicacions molts útils per a les aules d’infantil. Val a dir que les noves tecnologies que ens proporcionen instruments per a desenvolupar la tasca dels/de les mestres a les aules d’infantil, també modificaran profundament la manera de treballar, la formació dels professionals i la concepció que hi havia fa un temps de la transmissió de coneixements, fins i tot la mateixa definió del terme aprenentatge.
