Diari La Veu del País Valencià
Què diuen i què faran els sindicats davant l’inici del curs escolar?: Mobilitzar-se
Sixto Ferrero / València

Aquesta setmana comença el curs escolar 2016-2017. El dia 8 de setembre, tots aquells pobles que no es troben immersos celebrant alguna festivitat en honor d’alguna Mare de Déu trobada obriran les portes dels centes educatius sostinguts amb fons públics. Una nomenclatura, aquesta de “sostinguts amb fons públics”, que posà de moda l’actual conselleria d’Educació per aglutinar sota una mateixa direcció i sosteniment econòmic tots aquells centres que abans es diferenciaven entre públics i concertats (al marge dels privats). Així, d’alguna manera, tothom pot entendre que allò que diu i decideix la conselleria és d’aplicació als centres públics, però també, per a aquells que tot i ser de gestió privada, reben una quantitat econòmica a canvi d’oferir els serveis allà on la xarxa pública no arriba. Són els coneguts concerts educatius. Aquests concerts també han estat darrerament qüestionats i es debat sobre si calen o no en determinats llocs, a tenor de les noves ràtios i el procés d’admissió d’alumnat establertes per la nova conselleria dirigida pel conseller Marzà.

No obstant això, el curs escolar té diversos protagonistes: els alumnes, les famílies i els cossos docents, que són el personal públic que porta a terme aquest servei bàsic de qualsevol societat desenvolupada. Dins d’aquest sector, trobem diversitat d’opinions respecte a l’inici de curs 2016-2017. Aquestes estan aglutinades pels sindicats que formen part de la Mesa sectorial que tracta directament amb els responsables polítics de la Conselleria, així com les Federacions de pares i mares d’alumnes. Ara per ara, aquesta Mesa sectorial està configurada a nivell sindical per l’STEPV, la Federació d’Ensenyament de CCOO i la FETE-UGT, mentre que es queden fora diferents sindicats com ara ANPE, el CSI·F i l’USOCV (consulteu ací els resultats de les eleccions sindicals del 2014).

Què diuen els sindicats?

A pocs dies de començar el curs, el sindicat majoritari en el sector educatiu, l’STEPV, acaba d’anunciar recentment que volen impulsar un acord social i ciutadà per a l’escola pública i, per altra banda, insta la Conselleria d’Educació a millorar les condicions laborals del professorat i la qualitat del sistema educatiu.

Pel que fa a la primera proposta, l’STEPV vol que aquest acord “assente les bases d’un sistema educatiu de qualitat, laic, inclusiu, democràtic, gratuït i en valencià”. Per a dur-ho a terme, el sindicat assegura que impulsarà la mobilització de les diferents plataformes comarcals i de país, entitats i organitzacions educatives, etc., per a treballar en aqueix sentit i continuar instant la Conselleria d’Educació a solucionar els temes pendents i a reorientar les seues polítiques per a solucionar els problemes”.

Pel que fa a l’altre objectiu, aquell que afecta les qüestions laborals dels docents, el Sindicat aposta perquè en el curs 2016/17 es continue treballant en la recuperació de les condicions laborals del professorat, en la recuperació de les plantilles retallades per l’anterior govern i en la millora del sistema educatiu en totes les etapes educatives.

L’STEPV assenyala, a més a més, diferents “temes pendents de solucionar com puguen ser: l’aplicació de la sentència guanyada pel Sindicat sobre el dret a l’abonament dels sexennis al professorat interí i l’aplicació de la sentència sobre classificació de centres educatius que afecta les retribucions dels equips directius. D’altra banda, assenyala com a “temes pendents de negociar”: la recuperació del poder adquisitiu del professorat (inclosos els 10 dies de descompte de la nòmina de setembre del professorat de conservatoris el curs passat), la reversió de mesures aplicades pel govern de l’estat que retallen drets laborals dels docents, els descomptes per incapacitats temporals i l’augment d’hores lectives,…

Per al futur més proper, l’STEPV afirma que treballarà perquè el decret de plurilingüisme que espera negociar-se el setembre “dignifique l’ensenyament en valencià i aconseguisca els objectius marcats per la llei quant al coneixement de les llengües oficials i d’una primera i segona llengua estrangera”.

Concentració de l’STEPV (14 de juliol) a la Conselleria reclament “drets laborals”.

Amb nova Secretària General encara el proper curs l’FE-CCOOPV. El 30 de juny anunciaven que Xelo Valls havia estat triada pel Consell Federal i apuntaven que, des d’aleshores, sota el manament d’aquesta professora de física i química, l’FE-CCOOPV “ha de seguir abanderant la lluita contra la LOMCE i per la reversió de les retallades. Hem de continuar el nostre compromís per la derogació de la reforma laboral, la recuperació de les llibertats públiques i l’exigència d’un pla d’emergència social que atenga les necessitats de les persones més vulnerables”. Per tot això, afirmaven, en juny, fent una crida, “especialment, a les dones treballadores, a les aturades de tots els sectors educatius valencians perquè s’unisquen a CCOO i fer real el nostre treball per l’ocupació de qualitat, per l’apoderament econòmic de totes, mitjançant el nostre apoderament sindical”.

Pocs dies abans de la paralització total que significa el mes d’agost, des de FE-CCOOPV anunciaven que el sindicat havia signat una addenda “per a reactivar la recol·locació del professorat de la concertada”. Aquesta, segons el sindicat, “modificarà l’apartat 10 del Document sobre la implantació de la reforma educativa”. Així, l’addenda signada per la majoria de sindicats “permet reactivar algunes mesures que ja existien en acords anteriors però que en la pràctica no s’utilitzaven, com la recol·locació o mantindre l’opció d’incorporar-se a la borsa d’interins d’ensenyament públic”, explicava, a finals de juliol, la federació d’ensenyament.

La mateixa federació , abans d’agost, també indicava que “seguia en la lluita per a aconseguir plantilles estables als ensenyaments artístics superiors” i “exigia”, igual com manifestaren altres sindicats i associacions com l’ADMAECV o l’ISEACV, dirigida per Manel Garcia, “transparència i participació per a millorar els processos de provisió de llocs”.

Tanmateix, durant aquest estiu, l’FE-CCOOPV s’ha immers en un procés d’autoconsulta, ja que des de totes les sectorials sindicals estan duent a terme allò que han nomenat “Repensem CCOO”. Així, des de juliol fins a ben entrat setembre, les delegacions sindicals estan cridades a participar d’aquest exercici assembleari al voltant del document (podeu llegir-lo clicant sobre l’enllaç): Hicimos, Hacemos, Haremos Historia, CCOO.

L’altre sindicat amb presència en la Mesa sectorial d’Educació és l’FETE-UGT, qui ahir mateix advertia que “els compromisos signats per PP i C’s no impediran que la LOMCE entre en vigor”. Perquè, segons explicava FETE-UGT, a hores d’ara “la majoria dels punts més polèmics de la llei són una realitat en les aules” com el Decret de les revàlides, vigent des del 31 de juliol, o “l’altra gran mesura pendent, l’aplicació de la LOMCE en 2n i 4t de l’ESO i 2n de Batxillerat arranca aquest curs 2016-17”. En el mateix sentit, des del sindicat, afegien que, pel que fa a una educació que busque l’excel·lència i garantisca la igualtat d’oportunitats, “són superficials i demagògics” i titlaven la llei de “discriminatòria”. Denunciaven igualment que, amb la LOMCE, “han desaparegut els programes que es venien desenvolupant amb èxit en atenció a la diversitat. Les retallades educatives han agreujat aquesta situació, perdent-se recursos humans i econòmics”.

Pel que fa a l’FP Dual (recordem que fou una de les reformes més venudes per l’aleshores conseller Font de Mora i seguida per Maria José Català al País Valencià), el sindicat considera que aquest model “té escàs nivell formatiu, és discriminatori, fallit i poc transparent, a més d’amagar l’objectiu de reduir en inversió, professorat, instal·lacions i recursos en els centres”.

Pel que fa a qüestions laborals dels docents, FETE-UGT apel·la a negociar-ho amb els sindicats de l’àmbit de l’ensenyament. No obstant això, davant la finalització dels processos d’adjudicació de llocs de treball docent per al pròxim curs 2016/17 en els centres educatius públics dependents de la Generalitat, el sindicat feia una “valoració crítica sobre la situació de les plantilles i l’ocupació pública que aquells processos generen”. Apuntaven a diversos problemes en aquest procés d’adjudicació. Així, en primer lloc, destacaven una “reducció” de vacants oferides enguany respecte el curs acabat i apuntaven que “el nombre de vacants oferides al professorat provisional en pràctiques i interí per al pròxim curs escolar 2016/17, i mancant un compute exacte de les vacants que s’oferiran al professorat dels Conservatoris de Música i Dansa, supera les 9.000 places, encara que amb una diferència de -256 vacants respecte a l’any passat. No obstant açò, amb tot, encara són quasi 2.000 vacants menys que les que es van oferir l’últim curs (2009/10) abans de la crisi i les retallades educatives”.

No obstant això, feren aleshores “una valoració positiva”, ja que aquestes dades demostren que “un problema endèmic que tenia el sistema educatiu valencià, la provisionalitat i inestabilitat de les plantilles docents, comença a solucionar-se”.

Fora de la Mesa Sectorial trobem ANPE, que es qualifiquen “d’independents” i de ser “el sindicat només de docents” i que manifestaven a finals de juliol, tot fent una valoració del curs anterior, que feien una valoració “pèssima” de la gestió de la Conselleria capitanejada per Marzà. A través d’un comunicat, el sindicant deia que el curs “finalitzava amb malestar, desil·lusió i esgotament dels docents”.

En el mateix comunicat, ANPE criticava el procés selectiu d’enguany i les adjudicacions, que han requerit de “continues correccions”. A més, fan èmfasi en les condicions retributives dels docents, als qui diu que se’ls “castiga” o se’ls “penalitza” i “perden poder adquisitiu”. Titllen de “malson” la Xarxa Llibres i acusen l’actual Conselleria de vetar-los, “essent la tercera força sindical de representació del professorat” que volgueren “participar sense èxit en les negociacions”.

A les darreries d’agost, el sindicat “independent”, continua a través de les xarxes socials animant a votar “‘sí’ per la jornada continuada”, el proper 15 de setembre. Ja que, aquest dia, segons el procediment anunciat per la Conselleria, serà quan es preguntarà a les famílies si el projecte de jornada continuada que haja presentat el centre l’accepten o no.

Encara que ANPE no manifesta a través dels seus canals quina posició pren sobre l’aplicació de a LOMCE tot fa indicar que l’accepta de bon grat, ja que és dels sindicats que obtingueren representats en els darrers comissis sindicals, l’únic que compta amb un enllaç (ISSUU) amb la “Recopilació completa del text de la LOMCE-LOE”.

Altre dels sindicats fora de la Mesa és CIS·F, “altra classe de sindicat” segons afirmen, qui ja advertia que durant agost “estarà tancat”. No obstant això, davant el passat procés selectiu del mes de juliol, el sindicat demanava a Educació “unes proves objectives, anònimes i revisió d’exàmens”. També van dir la seua davant les comissions de servei, on afirmaven haver rebut una “multitud de queixes, per no haver estat correctament baremades i haver-se denegat algunes d’elles”, i demanaven que “se solucionara”.

Davant l’inici de curs, el sindicat encara no ha entrat en funcionament (tret d’una nota de premsa solidaritzant-se amb el poble italià pel terratrèmol de fa uns dies), ja que ni les xarxes ni la web contenen cap valoració d’aquest inici de curs que per als docents és aquest dia u de setembre.

La Federació d’Ensenyament d’USOCV, l’últim dels sindicats que obtingué vots en les darreres eleccions sindicals, es declaren “lliures i independents”, tanmateix a la seua pàgina web no palesen cap opinió ni valoració respecte al transcurs del curs anterior ni davant el proper curs escolar. La Federació pertany a l’FE-USO, on sí que manifesten tot el seu ideari sindical, encara que no especifiquen res pel que fa al territori valencià. Ací, deixen veure la seua aposta per la LOMCE i el seu posicionament a favor de les escoles concertades i catòliques enfrontades al darrer arranjament escolar promulgat per la conselleria de Marzà.

Què faran?: Mobilitzar-se el dia 6.

Encara no havia acabat tota l’activitat educativa del curs 2015-2017 i la Plataforma en Defensa de l’Ensenyament Públic, formada per les organitzacions, FAPA-València, STEPV, FE CCOO PV, FeSP UGT PV, Escola Valenciana, CAVECOVA, CGT, FAAVEM, FEPV, SEPC, BEA, Campus Jove, Sindicat d’Estudiants, Associació de Directors de Primària, Associació de Directors de Secundària, Moviments de Renovació Pedagògica, ADIDE, FAPA-Enric Valor, FAPA-Penyagolosa i Valencia Laica, ja tenia “definides” les seues “línies d’actuació de cara al pròxim curs com a organització que treballa per una educació pública, de qualitat i en valencià que cal continuar defensant i reivindicant”. D’aquesta manera, la plataforma, a través d’un comunicat que feren extensibles cadascuna de les organitzacions i federacions tant sindicals, com de pares i mares i alumnes, convocaren per a l’inici de curs una concentració-roda de premsa a les portes de la Conselleria d’Educació (6 de setembre a les 11h).

A la seu del carrer Campanar, es llegirà un document: “Participació i acció per a una nova política educativa” que tenen la intenció de lliurar al conseller. La Plataforma,deixa clar que compta amb dos psocionaments ferms: “Sí a l’ensenyament públic”, ja que consideren que “s’ha lluitat des de fa molt de temps contra la discriminació i l’atac que ha suposat el tracte de favor envers un ensenyament concertat-privat-privilegiat”. I per altra banda, diuen un: No a la LOMCE i exigeixen la seua derogació. Per tot això, encoratgen l’administració i la comunitat educativa perquè tinga una “participació real i efectiva” per a “contribuir al canvi educatiu tan necessari en l’escola valenciana”.

No tots els sindicats docents amb representació aconseguida en les eleccions del 2014 hi participaran aquest dia 6. Solament ho faran l’STEPV, l’FE-CCOOPV i FETE-UGT. En canvi, ANPE, CSI·F i l’USOCV ni formen part de la Plataforma, ni donen suport a aquests demandes i, per tant, no hi participaran.

Comparteix

Icona de pantalla completa