El Tribunal Superior de Justícia del País Valencià (TSJ) ha acordat la suspensió cautelaríssima de l’article 11.3 del Decret de 5 d’agost del Consell, de regulació de l’ordenació i el currículum d’Educació Secundària Obligatòria, de manera que deixa sense efecte l’agrupació obligatòria per àmbits de coneixement per al primer curs de l’ESO, davant un recurs presentat pel sindicat UGT-PV.
A la resolució el TSJ acorda, sense prèvia audiència de la Conselleria d’Educació –liderada per Raquel Tamarit, de Compromís– la mesura cautelaríssima de suspensió d’aquest article, pel qual es regula l’ordenació i el currículum de l’ESO i que establia que l’agrupació per àmbits de coneixement «es deu aplicar per al primer curs de l’etapa en tots els centres educatius sostinguts amb fons públics degudament autoritzats». La sala ha donat tres dies de termini a l’administració per a presentar al·legacions a la decisió.
El TSJ explica a la resolució que «la immediatesa i precipitació de temps amb què s’imposa tal mesura, que exigeix d’actes preparatoris que condueixen al resultat previst en tal precepte quan l’inici del curs escolar està fixat per al 12 de setembre», obliga a l’adopció d’aquesta mesura, sense pronunciament quant al fons de l’assumpte, per a «evitar els prejudicis derivats de la seua aplicació en cas que la sentència estimatòria del recurs anul·lara l’esmentat precepte, i així aconseguir amb la suspensió sortejar resultats nocius i irremeiables per a la comunitat educativa, que es produirien en el cas de no acceptar o acollir tal suspensió».
La secció d’Ensenyament d’UGT-PV, promotor del recurs –tot i que Intersindical també va acudir als tribunals amb la mateixa intenció–, ha assenyalat en un comunicat que la Conselleria d’Educació «ha de complir de forma immediata la decisió judicial, ja que amb aquesta suspensió es restableix el dret de l’alumnat a rebre una educació de qualitat, el del professorat a impartir les matèries de què és especialista i per a les que està degudament qualificat i el dels centres educatius a la seua autonomia organitzativa i pedagògica».
UGT també ha explicat que «sempre ha rebutjat l’agrupació forçosa de matèries en els àmbits educatius, ja que implica que el mateix professor o professora ha d’impartir la seua matèria, la matèria en què és especialista, i la resta de matèries que s’integren en l’àmbit». En aquests àmbits, bàsicament u –general, amb agrupació heterogènia de matèries– o dos –sociolingüístic i científic-tecnològic– «s’inclouen i agrupen matèries molt diverses».
En tot cas, el sindicat destaca que la decisió judicial adoptada «només suspèn cautelarment l’obligació i la imposició generalitzada en tots els centres educatius, de l’agrupació forçosa de matèries en 1er de l’ESO, però no impedeix que els centres, el professorat i els equips docents que ho consideren, amb els recursos i la codocència garantida, puguen organitzar-se voluntàriament la impartició de les seues matèries per àmbit de coneixement».
Segons el sindicat, aquesta mesura «no s’ha implantat en el 90% dels centres educatius que ho podien fer de manera voluntària en 2on de l’ESO». UGT subratlla que «sempre» ha defensat que els àmbits «siguen voluntaris i que es donen bones condicions laborals –sense reducció de plantilla– per als qui decidisquen treballar d’aquesta manera», i així ho va expressar la Taula Sectorial d’Educació en la qual es va tractar el decret curricular valencià i en la qual tots els sindicats van coincidir en aquest mateix sentit.
En canvi, des d’UGT afegeixen que, malgrat el rebuig «unànime», la Conselleria d’Educació «es va negar a negociar i va optar per implantar la força» d’aquest model que ara el TSJ ha suspès de manera cautelaríssima.
El sindicat ha retret que Educació «ha retardat l’aprovació i publicació d’aquesta norma fins ben entrat el període de vacances, cosa que evidencia una falta de respecte i seriositat cap a tota la comunitat educativa». Ara, sosté que «davant l’autoritarisme i el menyspreu a la voluntat de la comunitat educativa de la Conselleria d’Educació», el TSJ els «restitueix» els seus drets.
UGT-PV, amb la Plataforma de Docents No als Àmbits Imposats, ha desenvolupat una «intensa campanya» durant aquest curs per a explicar el seu posicionament, i van presentar a la Conselleria més de 3.500 signatures de docents afectats «en temps rècord». A més, va presentar una queixa davant el Síndic de Greuges «per a defensar els drets laborals dels docents, de l’alumnat i dels centres».