La Mesa de Preus de Cítrics del Consolat de la Llotja de València inicia la publicació dels butlletins setmanals corresponents a la nova campanya citrícola 2023/24 amb uns preus en origen a l’alça.
El principal motiu és la disminució d’oferta que es preveu en la citricultura de la conca mediterrània «a causa de les adversitats climàtiques», segons ha explicat l’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-Asaja).
Mentre que la sequera és el factor més determinant per a explicar el minvament productiu en altres comunitats de l’Estat com ara Andalusia i en altres països d’Europa i el nord d’Àfrica, en el cas del País Valencià les previsions apunten a una disminució per les altes temperatures assolides el març i abril (coincidint amb les fases de floració i quallat), l’inusual fred del maig i les precipitacions persistents al llarg de maig i juny.
A més, encara que de manera localitzada, diverses tempestes de pedra van provocar danys de diversa consideració en els fruits. Els descensos de collita més acusats es constaten en satsumes, híbrids i tot tipus de taronges, ha detallat l’organització agrària.
Les primeres cotitzacions de la temporada emeses per la Llotja de Cítrics de València presenten les següents forquilles en les principals varietats de taronges i mandarines: 0,206-0,30 euros per quilo (€/kg) en navelina, 0,289-0,35 €/kg en okitsu, 0,50-0,67 €/kg en oronules, 0,289-0,45 €/kg en Marisol i 0,32-0,40 €/kg en clemenules i orogrande. El comentari del butlletí és «molta animació en les compres, destacant la varietat navelina».
Aquesta llotja de referència, que reuneix setmanalment representants de productors i de comercialitzadors que operen al País Valencià, afronta la campanya citrícola amb «importants novetats que pretenen comportar efectes per a la viabilitat del sector en conjunt», segons AVA-Asaja.
Així, una de les mesures més rellevants és establir els preus en euros per quilo i sense Impost sobre el Valor Afegit (IVA) inclòs. «Es tracta de dos avanços que prenen el model imperant a la resta d’Espanya i Europa i que poden contribuir a aportar transparència en els contractes de compravenda i evitar pràctiques abusives», ha valorat l’associació valenciana.
El president de la Llotja de Cítrics, Jenaro Aviñó, ha afirmat que la institució «posarà el seu granet d’arena per a tractar d’afermar en les relacions comercials a peu de camp el preu en euros per quilo i sense IVA inclòs i harmonitzar el sector citrícola valencià amb la resta del món».
L’entitat també acaba d’engegar, coincidint amb la nova campanya, una pàgina web més moderna, intuïtiva i adequada per a donar resposta a les necessitats informatives dels diferents agents de la cadena.
Després de superar www.precioscitricos.com els 300.000 usuaris de més de 100 països, Jenaro Aviñó ha assegurat que «ha arribat l’hora de reformar el lloc web amb la finalitat d’impulsar la nostra projecció internacional i consolidar el paper de la llotja com un referent del mercat citrícola mundial».
La pàgina web obri la possibilitat als usuaris de registrar-se de manera gratuïta per a rebre automàticament un enllaç de cada butlletí. A més de conèixer les forquilles entre preus mínims i màxims en origen que s’acorden en cada varietat i en cada moment concret de la temporada, els usuaris podran fer estudis comparatius i accedir a gràfiques, estadístiques i notícies de l’actualitat citrícola que permeten millorar la presa de decisions. Alhora, les empreses del sector tenen en aquesta nova web un aparador per a augmentar la seua visibilitat davant un públic molt objectiu.