El moviment #QuieroCorredor ha fet públic aquest dilluns, la seua primera «revisió mèdica semestral de les obres del corredor mediterrani de 2023», que reflecteix, en paraules del president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Vicente Boluda, que «tot està en marxa, però sense avanços substancials». “Les obres es van fent, però no al ritme que voldríem o que esperàvem», ha lamentat.
L’anàlisi detallada dels huit trams del corredor «treu a la llum una realitat inapel·lable: les obres no avancen al ritme anunciat i promès pel govern» espanyol, ha insistit en un comunicat el moviment #QuieroCorredor, impulsat per AVE.
Les sis fites que estaven pendents per a 2022 «ho continuen estant»: la finalització de les obres del túnel de Castellbisbal (Vallès Occidental); la finalització de la col·locació del tercer carril en la via restant entre Castelló de la Plana i València; la posada en funcionament de la via única en ample ibèric en el tram entre Moixent (Costera) i La Encina (Alt Vinalopó); els projectes dels trams restants de la línia Murcia-Cartagena; la definició de l’alternativa a la línia Almeria-Granada; i la solució de l’electrificació en el tram Ronda-Bobadilla, a Andalusia.
Amb aquests compromisos en ment, els tècnics ferroviaris que col·laboren amb #QuieroCorredor, Francisco García Calvo i Xavier Lluch, «tenen clar que, al ritme al qual van les obres, aquests terminis no es compliran», ha indicat el moviment. Perquè pogueren fer-ho, haurien d’estar en marxa, la connexió Murcia-Cartagena i la línia Bobadilla-Algesires.
A més, el tram Almeria-Granada no té encara projecte, i el túnel passant de València «amenaça amb ser el semàfor d’Europa si les obres no s’acceleren», ha advertit #QuieroCorredor.
Quant a les fites sí que complertes, l’organització ha destacat que s’ha adjudicat el canvi d’ample de via entre Castelló de la Plana i Vandellós (Baix Camp), s’han començat les obres en el tram de Totana, ja estan en marxa les obres en el tram Lorca-Pulpí –entre Múrcia i Almeria– i s’ha licitat el soterrament del túnel de Lorca.
De cara al que queda del 2023, queden pendents la col·locació del tercer carril de Castelló de la Plana a València i la posada en funcionament de la via única de Moixent a La Encina, passant així per a 2024 el projecte del tram Almeria-Granada i la segona fase del soterrament de Múrcia i per a 2025 la finalització de les obres del túnel de Castellbisbal.
Boluda ha remarcat que «el túnel passant de València, que no està ni tan sols dissenyat», és una de les seues majors preocupacions, ja que destaca que «mentre no estiga, serà el semàfor del Corredor». «Ací es pararà tot», ha avisat.
En el seu balanç de progressos, el moviment aprecia un «avançament notable» des que es va iniciar #QuieroCorredor en 2016: «S’ha aconseguit que el 100% de la infraestructura estiga almenys en estudi i que els trams en obres passen de ser el 45% en 2016 al 75% en 2023».
D’altra banda, els trams en projecte han passat del 54% al 85%. Tot això suposa, a més, que s’ha aconseguit posar en servei el 34% de la infraestructura enfront del 19% que hi havia abans de començar la campanya.
Boluda ha assegurat que, «des que es va posar en marxa el moviment #QuieroCorredor, s’ha aconseguit que els empresaris i la societat civil de tot Espanya s’impliquen i participen de la reivindicació mitjançant l’assistència a la multitud d’actes que s’han organitzat; i que el Corredor Mediterrani estiga en l’epicentre del debat polític i, per això, que els responsables públics assumisquen
compromisos».
La «segona revisió mèdica smestral de 2023» tindrà lloc el 16 de novembre a Madrid en el Palau Municipal de IFEMA i coincidirà a més amb un Acte Empresarial com els que van tindre lloc en 2017 a Madrid, en 2018 a Barcelona, en 2019 a Elx, en 2020 a València, en 2021 a Madrid i en 2022 a Barcelona, i en el qual s’espera congregar a empresaris i representants de la societat civil espanyola a favor d’aquesta causa.

