El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha anunciat, aquest dimecres, que el seu departament ha decidit executar una nova plataforma de doble ample internacional en el tram del Corredor Mediterrani entre València i Castelló els treballs del qual començaran a la fi del 2019. Aquesta se sumarà a la doble via d’ample mixt que s’està executant per a “augmentar substancialment la capacitat de la via en aquest tram”, segons el titular del Ministeri de Foment.
De la Serna ha realitzat aquest anunci durant una visita a Castelló de la Plana en la qual ha presentat les pròximes actuacions que es duran a terme en el Corredor Mediterrani. Segons ha explicat, aquesta plataforma de doble ample internacional s’executarà sobre un total de 62 quilòmetres, comptarà amb una inversió aproximada de 1.170 milions d’euros i permetrà aconseguir una velocitat de 350 quilòmetres/hora en aquest tram.
El titular de Foment ha explicat que entre València i Castelló circulen en l’actualitat 80 trens diaris de rodalies, 30 de llarga distància, 15 de mitja distància i 16 de mercaderies. Amb les millores que s’estan realitzant, és a dir, amb les dues vies d’ample mixt que s’estan construint, segons De la Serna, “estaríem parlant d’una capacitat entre València i Sagunt del 60 per cent i entre Sagunt i Castelló del 46 per cent, per la qual cosa tindríem capacitat suficient”, ha concretat. No obstant això, el ministre ha assenyalat que, si es pensa en el llarg termini i en previsió d’un increment important del trànsit de mercaderies, “ningú no es pot permetre el luxe que hi haja una saturació entre les dues vies que s’estan construint”.
Així, De la Serna ha assenyalat que el Ministeri ha començat l’estudi informatiu per a l’execució de la plataforma. Després d’estar executat, es redactaran i adequaran els projectes que puguen existir i es licitaran els primers treballs. El ministre ha destacat que es preveu que comencen aquests treball abans o al mateix temps en què entre en funcionament la segona via “perquè existisca capacitat suficient en la infraestructura”.
Túnel passant
De la Serna ha apuntat que tot açò té a veure amb el compromís del Ministeri de Foment en el desenvolupament de la integració ferroviària a València. Així, ha recordat que el seu departament es va comprometre a escometre, juntament amb l’Ajuntament i la Generalitat, la construcció d’un túnel passant que permeta donar continuïtat al Corredor, “de manera que el túnel connectaria directament amb la nova plataforma”. Només en la part corresponent al túnel passant i a l’execució dins de la urbanització i el condicionament del Parc Central, la inversió superaria els 1.000 milions d’euros, ha recordat.
Sobre aquest tema, ha indicat que s’està començant a treballar en el conveni interadministratiu per al finançament del Parc Central. També, que el Ministeri està preparant la comanda a Ineco per a l’elaboració de l’estudi informatiu del túnel passant.
El ministre ha subratllat que el tram València-Castelló suposarà 1.170 milions d’euros; l’estació i el túnel, al voltant d’1.889 milions d’euros, i en el canal, en la seua fase inicial –on hi hauria 50 per cent de participació de la Generalitat i l’Ajuntament–, Foment invertirà 170 milions d’euros. “Parlem de 3.400 milions d’euros, la qual cosa suposa una gran inversió pública”, ha afegit.
Reducció a dues hores del viatge entre Barcelona i València
La nova plataforma, al costat de la construcció del túnel passant a València –ja aprovat per la Societat d’Integració de l’Alta Velocitat a València–, aconseguirà reduir el temps de viatge entre Barcelona i València a dues hores, des de Barcelona fins a Alacant a tres i fins a Castelló a 1 hora i 35 minuts, segons Foment.
Aquesta reducció de temps es produirà també gràcies a les propostes d’inversió ja programades pel Ministeri de Foment
per a incorporar l’ample UIC en altres trams: la variant de Vandellós-Tarragona, el canvi d’ample Castelló-Vinaròs i les actuacions entre València–Xátiva–La Encina, segons De la Serna.
Port intermodal
D’altra banda, el ministre ha assenyalat que el Port de Castelló està fent “un esforç enorme” per a afavorir projectes estratègics. Sobre aquest tema, ha destacat algunes de les actuacions que s’engegaran, com ara la urbanització de la dàrsena sud, el moll de granels líquids de la dàrsena sud, la xarxa ferroviària de la dàrsena sud o l’accés ferroviari sud al Port. Respecte a la ubicació de l’estació intermodal, De la Serna ha afirmat que “tenia tota la lògica del món que estiguera on va a estar”. El ministre ha anunciat que està pendent una reunió, pròximament, amb la Generalitat per a tancar els acords “amb la ubicació exacta i les característiques que ha de tindre”.
Quant a l’arribada de l’AVE a Castelló, el ministre ha reiterat que continuen les proves i ha assenyalat que l’Agència de Seguretat Ferroviària “no donarà autorització fins que no haja realitzat totes les proves amb èxit”.
Finalment, el ministre ha realitzat un segon anunci respecte al tram Ronda-Antequera del Corredor Mediterrani, en el qual es realitzarà una segona fase amb una inversió prevista de 350 milions d’euros per a executar la decisió del Ministeri de “posar una solució d’ample mixt per a la integració en ample estàndard d’aquest tram, que done continuïtat al Corredor Mediterrani amb la supressió dels passos a nivell existents”.