El 4 de juliol s’acomplien les pitjors perspectives per al sector del teatre i en general de les arts escèniques al País Valencià. El DOGV publicava el «Primer Conveni de col·laboració entre l’Institut Valencià de Cultura i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies per a la cooperació en la promoció i difusió del projecte ‘Circuit Cultural Valencià’ entre els municipis de la Comunitat».

Darrere aquest llarguíssim i pompós títol, en realitat s’amaga la liquidació del Circuit valencià del teatre –reanomenat després Circuit Cultural Valencià-, un model d’èxit que des del 1988 s’ha assegurat una escena per a les produccions i companyies locals i una programació regular i de qualitat per als espectadors. Una escena que, el 2023 va assolir la xifra de 531.211 espectadors per a tot tipus de propostes d’arts escèniques.

Ara, aquest model, basat en la col·laboració entre l’Institut Valencià de Cultura (IVC), 90 ajuntaments i dues universitats (Alacant i Jaume I) serà substituït per un nou conveni entre l’IVC i la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FEMP), amb l’argument «d’ampliar el Circuit al conjunt dels 544 municipis valencians».

El canvi, però, no és soles d’actor –dels municipis adherits al conjunt de la FEMP- sinó que incorpora canvis molt més profunds que «desvirtuen i acaben amb el que fins ara era el Circuit Cultural Valencià», segons explica Pepe Ayelo, president de l’associació de gestors culturals del Circuit.

Per a Ayelo, els principals canvis incorporats són dos. El primer de governança, ja que del model assembleari actual, on tots els signants del conveni tenien veu i vot en les decisions que afectaven el funcionament del Circuit –i que ha anat permetent constants millores des del 1988 fins a l’actualitat- es passa a un altre de vertical on serà l’IVC –o siga la conselleria de Cultura- qui tinga el poder de decisió en exclusiva.

El segon canvi en profunditat encara seria més greu. «Fins ara, qualsevol companyia podia entrar en el Circuit, tan sols havia de donar-se d’alta en una plataforma i els ajuntaments tenien llibertat per a contractar-la si la veien interessant –detalla Ayelo-. El nou model preveu la creació d’un catàleg creat per l’IVC i que delimitarà quines propostes poden entrar al Circuit». Com es podrà formar part d’aquest catàleg? Doncs passant el filtre que determinen «experts de reconegut prestigi» escollits per la mateixa conselleria. Per ara no s’han fet públics els noms dels experts ni els criteris que gastaran, però Ayelo ja avança que el mateix canvi ja suposa una «restricció» per als gestors culturals municipals.

Ayelo, a més, posa en dubte l’argument d’ampliar les opcions de participació a tots els municipis valencians a través de la FEMP: «Per a entrar al Circuit necessites uns requeriments tècnics –sala, condicions, etc.- que no tindran més d’un centenar d’ajuntaments, que pràcticament ja es troben tots al Circuit actual».

Fonts del sector veuen en els canvis una «voluntat de control», més que qüestions econòmiques de retallades. «Volen imposar la cultura blanca que va prometre [el conseller de Cultura Vicente] Barrera». La guerra cultural de Vox arriba, doncs, a les sales teatrals municipals de la mateixa forma que ja ho ha fet a les biblioteques públiques o a les programacions musicals.

Assemblea Extraordinària del Circuit Teatral Valencià, a Silla

El precedent del 2010

L’any 2010, en plena crisi econòmica i brutals retallades en cultura, la directora de Teatres de la Generalitat del moment, Inmaculada Gil Lázaro, va decidir substituir el model de conveni del Circuit per un altre de subvencions. El resultat va ser una caiguda del 70% en les contractacions i una de les crisis més profundes en el sector valencià de les arts escèniques, amb milers d’aturats i companyies tancades. Aquell any els espectadors van caure en picat. El desastre va ser tan gran que soles dos anys després, María José Catalá, recent nomenada consellera de Cultura, va recuperar el model del conveni i va reconstruir el Circuit. Els conseqüents increments pressupostaris –sobretot a partir del Botànic- i la revitalització del model amb la posada en marxa del Circuit Cultural Valencià per l’Assemblea d’Alzira, provocaria un increment de l’oferta i, sobretot, de la demanda, amb un rècord d’espectadors de 577.421 el 2018.

Ara, amb les noves mesures anunciades, el sector es tem un escenari com el del 2010, i ja ha anunciat mobilitzacions per tal d’impedir-ho. Hui mateix hi ha prevista una concentració a les 11.30 davant de les Corts amb el lema: «Per un Circuit i una cultura sense barreres».

Comparteix

Icona de pantalla completa