L’han batejada com la «Intocable», però la realitat és que ha estat dissenyada per a ser tocable. I manipulable. I redissenyable per cada persona que s’acoste al pati del centre cultural La Nau de València i vullga jugar amb les seues peces.

Inspirada amb la metodologia de Montessori, l’artista fallera Reyes Pe ha pensat una falla que va més enllà del monument tradicional sinó que és un joc i també un espai de participació política. «La falla està pensada per a ser consumida, però nosaltres hem volgut una falla que a ser intervinguda», explica Fran Grimaldo, professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València i director de la Falla Immaterial. Que també destaca que aquest serà un monument «difertent per a cada persona que el visite»

Les diferents peces representen els elements estructurals que conformen les ciutats i es troben en un espai de 8×8 metres dividit en quatre àrees: Tocable, intocable, possible i impossible. L’ordenació que cada persona faça del monument esbossarà el seu concepte de València ideal. «Jugar és una cosa molt seriosa –explica Grimaldo citant Bruno Munari- ja que visualitza les formes de pensar, transmet valors, costums, etc.»

Reyes Pe detalla que ha decidit «prescindir dels colors» per donar «més pes a les textures» i ha defensat que les falles puguen entrar als museus, com és el cas de la Intocable, encara que el seu espai natural siga el carrer. «Les falles poden ser moltes coses però moltes voltes no les deixem ser», ha explicat l’artista. Ara, un handicap de la seua ubicació és que, en aquest cas, la falla no tindrà el seu destí més definitori: ser consumida pel foc.

L’artista fallera Reyes Pe

La intel·ligència artificial al servei de la cultura festiva

Enguany tothom parla de la intel·ligència artificial, però des de la Falla Immaterial ja fa huit anys que posen aquesta tecnologia al servei de la cultura festiva. «És un regal a la ciutat –explica Grimaldo- en forma d’una joguina interactiva per a que la gent puga participar i construir la pròpia falla.

En l’actual edició, la part tecnològica –accessible a través del web fallaimmaterial.com– consta de dues propostes. La primera és un joc similar al que es pot veure al pati de La Nau, soles que virtual, però amb una especificitat: les propostes de la ciutadania es conservaran i serviran, a mode d’enquesta, per saber quines són les prioritats dels valencians en la construcció de la seua ciutat desitjada.

La segona és la possibilitat de fer-se una fotografia «fallera i immaterial» i escollir sobre quin fons es vol que la intel·ligència artificial et situe.

Al remat, la idea del projecte és oferir un espai des d’on «reflexionar sobre quines qüestions volem i podem intervenir com a ciutadania».

Comparteix

Icona de pantalla completa