Un seminari internacional sobre l’obra de l’artista Manuela Ballester (València, 1908 – Berlín, 1994) reivindicarà la seua contribució a la modernitat artística. La jornada, organitzada per l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM) i el Centre Cultural La Nau de la Universitat de València se celebrarà aquest dijous, 20 de juny, en totes dues institucions, i s’emmarca dins de les activitats relacionades amb l’exposició «Manuela Ballester. Pintar enfront de tot», que acull el Centre Cultural La Nau fins al primer de setembre.
Coordinat per Carmen Gaitán, comissària de la mostra, el seminari pretén oferir una mirada polièdrica de la figura de Manuela Ballester, facilitant una comprensió més profunda de la seua complexitat, la seua rellevància per a l’art estatal i internacional i la seua capacitat per a sobreeixir en el desafiador entorn creatiu al qual havien d’enfrontar-se les dones.

El programa començarà a les 9.30 hores a La Nau amb una visita guiada a la mostra per a traslladar-se posteriorment a l’auditori Carmen Alborch de l’IVAM, on Carmen Gaitán oferirà una conferència inaugural en què aprofundirà en la influència del luminisme en el treball retratístic i de paisatge de Ballester, i en el compromís social de la seua obra.
Així mateix, al llarg de tres taules redones s’analitzarà el context valencià en el qual es va formar com a artista, de la mà de María del Carmen Agulló i Clara Solbes; s’examinaran les múltiples oportunitats que la pàgina impresa va oferir a Manuela Ballester i el seu treball en mitjans gràfics, especialment en les revistes que va dirigir, amb la participació de Manuel Aznar, Michel Otayek, Alejandra Vela i Ester Alba, i s’observaran els interessos culturals i compromisos polítics que va mantindre durant la seua vida, amb les reflexions de Liliane Cuesta Davignon, Ute Seydel, Miguel Cabañas Bravo i Carmen Gaitán.
Homenatge
Tant l’exposició, composta per 380 obres, com el catàleg i el seminari s’han concebut com un homenatge a la vida i obra de Ballester, coincidint amb el trenté aniversari de la seua mort, i revelen la profunditat i diversitat de la seua producció a través d’un meticulós recorregut per col·leccions de diversos estats, especialment aquells on va residir: Estat espanyol, Mèxic i Alemanya.
Fins i tot en les circumstàncies més desafiadores de l’exili, Ballester va lluitar per conjugar els rols atribuïts al seu gènere amb la seua professió, un fet del qual la producció és una fidel mostra. Pintora, il·lustradora, cartellista, escriptora, editora i poeta, l’obra de Manuela Ballester se situa en la generació valenciana dels trenta.
Creadora incansable, va ser coneguda també per la seua militància en el Partit Comunista Espanyol (PCE), al qual va pertànyer junt amb el seu marit, l’artista Josep Renau. Ballester va forjar un important llegat, especialment en l’exili.